Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

Palvelutietovarannon sanasto

Muu sanasto ·Luonnos

Siirry suoraan hakutuloksiin.

Rajaa listaa

Sanaston käsitteet

Ei rajauksia

KäsiteLuonnos

tarkempi käyttäjäryhmä, jolle palvelu on tarkoitettu

KäsiteLuonnos

alue, jolla Palvelutietovarantoon kuvattu asiointikanava on käytettävissä

KäsiteLuonnos

PTV:ssä organisaatiolle annettava tieto, joka kertoo alueen, jolla organisaatio pääsääntöisesti tarjoaa palveluita

KäsiteLuonnos

alue, jolla Palvelutietovarantoon kuvattu palvelu on käytettävissä

KäsiteLuonnos

usean organisaation perustama yhteenliittymä, joka toteuttaa hallintoalueiden rajoja ylittäviä yhteisiä tehtäviä

KäsiteLuonnos

voimassa olevien säädösten mukaisesti todistettu henkilön oikeus työskennellä tietyssä ammatissa sen jälkeen, kun henkilö on todistetusti suorittanut kyseisessä ammattissa vaadittavat opintosuoritukset

KäsiteLuonnos

APIkey eli API-avain on salainen yksilöllinen tunniste, jota käytetään käyttäjän tai kutsuvan ohjelman tunnistamiseen ja valtuuttamiseen API:n käyttöön

KäsiteLuonnos

PTV:ssä tekeillä oleva uudistus, jossa selkiytetään ja yksinkertaistetaan PTV:n teknistä toteutusta, tehdään rajapinnoista helpommin hyödynnettävät ja toteutetaan vuosien varrella asiakkailta tulleita kehitysehdotuksia

KäsiteLuonnos

PTV:ssä annetaan palvelulle 1-10 asiasanaa, jotka kuvailevat palvelun sisältöä tarkemmin kuin palveluluokka

KäsiteLuonnos

väline tai tietyssä sijainnissa oleva paikka, jolla asiakas voi ottaa käyttöönsä asiointikanavassa tarjotun palvelun

KäsiteLuonnos

vapaatekstikenttä, jossa kuvataan, jos on olemassa ehtoja tai edellytyksiä, jotka asiakkaan tulee täyttää, jotta hän voi saada palvelua

KäsiteLuonnos

jos palvelun kohderyhmä on kansalaiset, sille on mahdollista antaa myös elämäntilanne, jossa palvelu voi olla ajankohtainen

KäsiteLuonnos

rajapinta, jonka kautta voi tuoda koneellisesti Palvelutietovarantoon tietoja jostakin toisesta järjestelmästä

KäsiteLuonnos

julkisen hallinnon organisaation tuottama palvelu

KäsiteLuonnos

laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista

KäsiteLuonnos

Käyttäjäryhmä, jolle palvelu on tarkoitettu.

KäsiteLuonnos

ympäristö, jossa käyttäjä voi harjoitella PTV-käyttöliittymän käyttöä ja testata OUT-ja IN-integraatioiden toiminnallisuuksia

KäsiteLuonnos

Osana PTV-käyttölupahakemusta organisaatio hyväksyy PTV-käyttöehdot. Niissä organisaatio sitoutuu kuvaamaan ja ylläpitämään palvelunsa ja niiden asiointikanavat PTV:ssä.

KäsiteLuonnos

hakemus, joka organisaation täytyy tehdä Suomi.fi-palveluhallinta-sivustolla, jotta se voi käyttää PTV:tä

KäsiteLuonnos

prosessi, jossa organisaatio perehtyy PTV:n tietomalliin ja hyötyihin, tekee käyttölupahakemuksen ja sitoutuu käyttöehtoihin, kuvaa palvelunsa ja asiointikanavansa Palvelutietovarantoon sekä organisoi sisältöjen ylläpidon

KäsiteLuonnos

sähköisen tai tulostettavan lomakkeen yksilöivä tunnus tai koodi

KäsiteLuonnos

PTV:ssä oleva sisältö, jota ei ole julkaistu

KäsiteLuonnos

Ei annettu määritelmää

KäsiteLuonnos

tieto siitä, onko palvelu asiakkaalle maksuton, vai peritäänkö siitä maksu

KäsiteLuonnos

tietoa tiedosta, eli tiedon sisältöä kuvailevaa ja määrittelevää tietoa

KäsiteLuonnos

Organisaation aluetieto, joka kuvaa aluetta, jolla organisaatio pääsääntöisesti tarjoaa palveluita. Sallitut arvot: Koko maa, koko maa pois lukien Ahvenanmaa, rajattu alue.

KäsiteLuonnos

organisaation alueen tyyppi, joka tarkentaa aluetta, jolla organisaatio pääsääntöisesti tarjoaa palveluita. Voi olla kunta, maakunta, hyvinvointialue tai yrityspalvelujen seutualue.

KäsiteLuonnos

rajapinta, jonka kautta voi hakea koneellisesti PTV:hen kuvattuja sisältöjä ja hyödyntää niitä esimerkiksi verkkosivuilla

KäsiteLuonnos

toiminta tai toiminto, jolla palveluntoteuttaja vastaa asiakkaan tarpeeseen

KäsiteLuonnos

aukioloaika, jolloin asiointikanavassa voi asioida

KäsiteLuonnos

ilmaisee palvelun luokituksen arvon Finton PTVL-luokituksen mukaan

KäsiteLuonnos

Palvelun vaihtoehtoinen nimi, jonka tarkoituksena on helpottaa palvelun löytämistä.

KäsiteLuonnos

valtakunnallinen, usein lisämaksullinen puhelinnumero, johon ei yleensä voi soittaa ulkomailta

KäsiteLuonnos

yksi palvelutietovarannon asiointikanavista

KäsiteLuonnos

julkisen hallinnon myöntämä maksuväline, jolla asiakas voi maksaa sen palvelun käytöstä, johon palveluseteli on osoitettu

KäsiteLuonnos

palvelu, jonka asiakas voi maksaa julkisen hallinnon tätä tarkoitusta varten myöntämällä palvelusetelillä

KäsiteLuonnos

palvelun luonnetta Palvelutietovarannossa kuvaava luokitus

KäsiteLuonnos

palveluun liitettävä, eri kentistä koostuva pohja, jossa on kuvattu yleisellä tasolla palvelu, jota useat kunnat tai eri organisaatiot tuottavat samankaltaisina

KäsiteLuonnos

PTV:hen kuvattujen tietojen hakeminen rajapinnasta ja esittäminen jossakin digitaalisessa palveluissa, esimerkiksi verkkosivuilla, karttapalvelussa, chatbotissa tai toiminnanohjausjärjestelmässä

KäsiteLuonnos

Puhelinasiointikanavaa tarkentava tieto, joka kertoo, miten asiakas voi ottaa puhelinnumeroon yhteyttä: puheluna, faksilla tai tekstiviestinä.

KäsiteLuonnos

Ei annettu määritelmää

KäsiteLuonnos

Palvelutietovarannon organisaatiohierarkiassa ylimmällä tasolla sijaitseva organisaatio

KäsiteLuonnos

Palvelutietovarannossa organisaatio, joka kuvaa vastuullaan olevat palvelut Palvelutietovarantoon ja jonka käyttäjillä on oikeus muokata palvelun tietoja.

KäsiteLuonnos

kuvaa, millaisella rahoituksella palvelu on tuotettu

KäsiteLuonnos

Palvelutietovarannossa palvelukuvaukseen käytettävien sisältöelementtien tyypit

KäsiteLuonnos

digitaalisessa muodossa oleva tieto, joka on liitetty tai joka loogisesti liittyy muuhun digitaaliseen tietoon ja jota käytetään allekirjoittajan henkilöllisyyden todentamisen välineenä

KäsiteLuonnos

Ei annettu määritelmää

KäsiteLuonnos

PTV:n käyttöliittymässä oleva osio, josta käyttäjä voi nähdä organisaationsa sisältöihin liittyvät keskeneräiset tehtävät, mm. päivittämättömät sisällöt ja rikkinäiset linkit

KäsiteLuonnos

Ei annettu määritelmää

KäsiteLuonnos

Palvelutietovarannossa kuvaa, onko tietty sisältö luonnostilainen, julkaistu vai arkistoitu