Esi- ja perusopetuksen tuen sanasto
Avgränsa sökresultaten
Ordlistans begrepp
Erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassaInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Tämä tukitoimi tarkoittaa sitä, että oppilas saa erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisluokassa . Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksella erityisluokassa vastataan kaikkein vaativimpiin oppilaan tuen tarpeisiin, joiden taustalla on kokonaisvaltaisemmin oppimiseen ja/tai koulunkäyntiin vaikuttavia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia tai merkittäviä muita koulunkäynnin vaikeuksia. Opetus annetaan erityisluokassa Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisluokassa ja siitä vastaa erityisluokanopettaja.
ErityisluokkaInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Erityisluokalla tarkoitetaan luokkaa, jonka oppilaat opiskelevat kaikkia oppiaineita tai toiminta-alueita Öppnar ett nytt fönster på sidan toiminta-alueita oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja tukea koskevan päätöksen Öppnar ett nytt fönster på sidan tukea koskevan päätöksen mukaisesti. Erityisluokassa opetuksesta vastaa erityisluokanopettaja, ja ryhmässä voi olla enintään kymmenen oppilasta.
Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessäInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Tämä tukitoimi tarkoittaa säännöllistä erityisopettajan kelpoisuuden omaavan opettajan antamaa opetusta oppilaan omassa opetusryhmässä muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä Öppnar ett nytt fönster på sidan pienryhmässä . Tällä tukitoimella vastataan yksittäisiin oppiaineisiin tai oppimisen osa-alueisiin liittyviin tilapäisempiin tai kevyempiin tuen tarpeisiin (kuten lukivaikeus). Tätä tukitoimea saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka, ja vastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Lisäksi alle puolet yksittäisen oppiaineen tunneista annetaan erityisopettajan opetuksessa pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä. Tarvittaessa erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä voidaan antaa myös yhdelle oppilaalle.
Erityisopettajan antama opetus ryhmäkohtaisena tukimuotonaInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Erityisopettajan antamalla opetuksella muun opetuksen yhteydessä tarkoitetaan erityisopettajan antamaa ja erityispedagogiseen osaamiseen perustuvaa ryhmälle annettavaa opetusta, joka tukee luokan- tai aineenopetusta. Tuki annetaan yhteisopetuksena Öppnar ett nytt fönster på sidan yhteisopetuksena luokan- tai aineenopettajan kanssa pääsääntöisesti luokkatasoisesti, koko opetusryhmän tarpeet huomioiden. Sitä ei toteuteta pysyvässä pienryhmässä Öppnar ett nytt fönster på sidan pienryhmässä eikä yksittäisten oppilaiden osalta oppiaineittain. Opetusta voidaan antaa pienemmässä joustavasti muodostetussa ja tilapäisemmässä ryhmässä Öppnar ett nytt fönster på sidan pienemmässä joustavasti muodostetussa ja tilapäisemmässä ryhmässä .
Erityisopettajan konsultaatioInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Erityisopettajan konsultaatio tarkoittaa erityisopettajan asiantuntemusta hyödyntävää neuvottelua tai keskustelua, jota erityisopettaja käy luokan tai ryhmän kanssa toimivien opettajien ja muun henkilöstön kanssa.
Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässäInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Tämä tukitoimi tarkoittaa yhden tai useamman oppiaineen opetusta pienryhmässä Öppnar ett nytt fönster på sidan pienryhmässä . Sillä tuetaan oppilaita, joilla on laajempia oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita, esimerkiksi tarkkaavuuden pulmia, käyttäytymisen haasteita tai oppimisvaikeuksia useammassa oppiaineessa. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka ja päävastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Oppilaan tuen tarpeen mukaisesti yhden tai useamman oppiaineen oppitunneista enemmän kuin puolet tai kaikki opetetaan pienryhmässä.
Eteneminen tavoitekokonaisuuksittainInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Tavoitekokonaisuuksittain etenemisellä tarkoitetaan sitä, että oppilas opiskelee hänelle laaditun suunnitelman mukaisesti yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokittain määriteltyjen tavoitteiden sijaan. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu mahdollistaa omassa opetusryhmässä sekä nopeamman että hitaamman etenemisen yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Hitaammin etenevälle oppilaalle on tullut antaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja Öppnar ett nytt fönster på sidan ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja oppilaskohtaisia tukitoimia Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisia tukitoimia ennen tavoitekokonaisuuksittain opiskeluun siirtymistä. Tavoitekokonaisuuksittain eteneminen edellyttää tuen tarpeen arviointia Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Öppnar ett nytt fönster på sidan suunnitelmaa ja päätöstä Öppnar ett nytt fönster på sidan päätöstä .
Opetuksen poikkeava järjestäminenInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Opetuksen poikkeava järjestäminen tarkoittaa sitä, että oppilaan opetus voidaan järjestää osittain toisin kuin perusopetuslaissa säädetään, jos hänelle on kohtuutonta osallistua opetukseen perusopetuslaissa säädetyllä tavalla. Tätä sovelletaan esimerkiksi silloin, kun oppilas on siirtynyt ulkomailla tai perusopetuksen valmistavassa opetuksessa opiskeltuaan perusopetukseen niin myöhäisessä vaiheessa, ettei enää ajallisesti ehdi saavuttaa oppiaineen oppimäärän tavoitteita.
Opetuskielen tukiopetusInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppilaille, joilla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi. Opetuskielellä tarkoitetaan koulun opetuskieltä. Opetuskielen tukiopetus kohdistuu opetuskielen taidon ja eri tiedonalojen tekstitaitojen vahvistamiseen. Se tukee oppilaita eri oppiaineiden tekstien lukemisessa, niiden ymmärtämisessä ja tulkitsemisessa sekä omassa tuottamisessa. Opetuskielen tukiopetus on tarkoitettu maahanmuuttotaustaisille oppilaille, viittomakielisille oppilaille ja esimerkiksi oppilaille, joilla on kielen kehityksen häiriöitä tai kehitysvammaisuuteen, monimuotoiseen kehityshäiriöön tai autismikirjoon liittyvää kielellisen kehityksen häiriötä. Opetuskielen tukiopetuksella ei voi korvata muiden oppimisvaikeuksien vuoksi oppilaalle annettavaa tukea. Opetuskielen tukiopetus ei ole peruskielitaidon opetusta eikä suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetusta. Opetuskielen tukiopetusta voidaan järjestää samoin periaattein kuin opettajan antamaa yleistä tukiopetusta Öppnar ett nytt fönster på sidan yleistä tukiopetusta .
Oppiaineen oppimäärän rajaaminenInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tarkoittaa sitä, että oppilas ei opiskele koko opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä oppiaineen oppimäärää Öppnar ett nytt fönster på sidan oppimäärää . Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tehdään silloin, jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista Öppnar ett nytt fönster på sidan ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Rajaaminen voidaan toteuttaa määrittelemällä oppilaalle matalampia tavoitteita hänen edellytystensä mukaisesti tai vähentämällä oppilaan opiskelemia sisältöjä. Oppiaineen oppimäärän tai opetussuunnitelman tavoitteiden rajaaminen edellyttävät tuen tarpeen arviointia Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Öppnar ett nytt fönster på sidan suunnitelmaa ja päätöstä Öppnar ett nytt fönster på sidan päätöstä .
Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointiInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arvioinnilla tarkoitetaan prosessia, jossa selvitetään oppilaan tuen tarve, opintojen etenemisen tilanne, aiemmat tukimuodot ja oppilaan edun mukaiset, oppilasta parhaiten tukevat oppilaskohtaiset tukitoimet Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaiset tukitoimet . Tuen tarpeen arviointi tarvitaan tuen toteuttamissuunnitelman Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen toteuttamissuunnitelman laatimiseksi ja tukea koskevan päätöksen Öppnar ett nytt fönster på sidan tukea koskevan päätöksen tekemiseksi.
Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelmaInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevalla suunnitelmalla tarkoitetaan oppilaan opettajien laatimaa suunnitelmaa, joka koskee oppilaskohtaisten tukitoimien Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamista ja seurantaa, perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista Öppnar ett nytt fönster på sidan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista tai perusopetuksen järjestämistä oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella. Kun poiketaan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista tai järjestetään perusopetus oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvynrajoitteen perusteella, tuen toteuttamissuunnitelma koskee lisäksi oppilaskohtaisia tavoitteita ja sisältöjä, opintojen etenemistä ja oppilaan arviointia.
Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelmaInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevalla suunnitelmalla tarkoitetaan oppilaan opettajien laatimaa suunnitelmaa, joka koskee oppilaskohtaisten tukitoimien Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamista ja seurantaa, perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista Öppnar ett nytt fönster på sidan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista tai perusopetuksen järjestämistä oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella. Kun poiketaan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista tai järjestetään perusopetus oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvynrajoitteen perusteella, tuen toteuttamissuunnitelma koskee lisäksi oppilaskohtaisia tavoitteita ja sisältöjä, opintojen etenemistä ja oppilaan arviointia.
Oppilaskohtaiset apuvälineetInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaisilla apuvälineillä tarkoitetaan välineitä (esim. kommunikaation apuvälineet), joiden avulla tuetaan oppilaan osallistumista opetukseen sekä mahdollisuuksia saavuttaa perusopetuksen oppimäärä ja paikallisen opetussuunnitelman tavoitteet. Apuvälineet voidaan järjestää oppilaan käyttöön ryhmä-, koulu- tai luokkakohtaisesti, mutta myös yksittäiselle oppilaalle. Oppilaskohtaisena tukitoimena Öppnar ett nytt fönster på sidan Oppilaskohtaisena tukitoimena oppilaalle ei järjestetä lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvia koulussa ja muissa elämäntilanteissa tarvittavia apuvälineitä.
Oppilaskohtaiset tukitoimetInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan oppilaan yksilölliseen tilanteeseen soveltuvasti, säännöllisesti ja usein pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtainen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä , erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä , erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet Öppnar ett nytt fönster på sidan apuvälineet . Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään tuen tarpeen arviointiin perustuva suunnitelma Öppnar ett nytt fönster på sidan suunnitelma sekä hallintopäätös Öppnar ett nytt fönster på sidan hallintopäätös . Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.
Oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelutInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppilaskohtaisilla tulkitsemispalveluilla tarkoitetaan viittomakielellä tai muilla kommunikaatiomenetelmillä oppilaille annettavia tulkitsemispalveluita. Oikeus tulkitsemispalveluun on oppilailla, jotka kuulo-, näkö- tai puhevamman perusteella tarvitsevat palvelua perusopetukseen osallistumiseksi. Oppilaskohtaisilla
avustajapalveluilla tarkoitetaan opetukseen osallistumisen edellyttämiä avustajapalveluita tilanteissa, joissa mahdollinen ryhmäkohtainen koulunkäynninohjaaja ja muut osana koulun perustoimintaa järjestettävät oppimista tukevat opetusjärjestelyt eivät tue riittävästi oppilaan osallistumista opetukseen.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelytInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Niillä tarkoitetaan opetuksen järjestämistä oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden. Tämä sisältää eriyttämisen, kielitietoisen opetuksen, opetusryhmien muodostamisen sekä pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat sekä tukea tarvitsevia että tavoitekokonaisuuksittain eteneviä oppilaita. Lisäksi painotetaan opettajan roolia ryhmän tarpeiden huomioimisessa sekä koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön merkitystä oppilaiden tukemisessa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukiInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on keinojen, toimien, menetelmien ja järjestelyiden Öppnar ett nytt fönster på sidan järjestelyiden kokonaisuus, jolla opetuksen lisäksi tuetaan oppilasta opetukseen osallistumisessa, opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisessa ja perusopetuksen oppimäärän suorittamisessa.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminenInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa muodostamalla erilaajuisia tavoitekokonaisuuksia oppilaskohtaisesti Öppnar ett nytt fönster på sidan tavoitekokonaisuuksia oppilaskohtaisesti , rajaamalla oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä Öppnar ett nytt fönster på sidan rajaamalla oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä tai vapauttamalla oppilas tilapäisesti oppiaineen opiskelusta. Perusopetuksen oppiaineen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen edellyttävät tuen tarpeen arviointia Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Öppnar ett nytt fönster på sidan suunnitelmaa ja päätöstä Öppnar ett nytt fönster på sidan päätöstä .
Pienempi ryhmäInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Pienempi ryhmä on hallinnollista perusopetusryhmää pienempi, joustavasti tarpeen mukaan muodostettava opetusryhmä. Pienempi ryhmä muodostetaan ryhmäkohtaisten tukimuotojen Öppnar ett nytt fönster på sidan ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamiseksi.
PienryhmäInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Pienryhmällä tarkoitetaan erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opettamaa opetusryhmää, joka on oppilaskohtaisen tuen Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisen tuen toteuttamiseksi muodostettu tavanomaista opetusryhmää pienemmäksi.
Ryhmäkohtaiset tukimuodotInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan lähtökohtaisesti ryhmän tarpeisiin kohdennetusti, tilapäisesti tai lyhytaikaisesti osana perusopetuksen perustoimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot vastaavat ryhmän tasolla yleisempiin tuen tarpeisiin, kuten tilapäiseen opintojen kertaamisen tarpeeseen tai esimerkiksi oppimisstrategioiden opetteluun. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus Öppnar ett nytt fönster på sidan yleinen tukiopetus , opettajan antama opetuskielen tukiopetus Öppnar ett nytt fönster på sidan opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä . Ryhmäkohtaisia tukimuotoja on suunniteltava osana lukuvuosisuunnitelmaa ja niihin on kohdistettava vähintään 0,122 tuntia viikossa koulun oppilasta kohden.
SamanaikaisopetusInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Samanaikaisopetus ja yhteisopetus tarkoittavat opetustilannetta, jossa kaksi tai useampi opettajaa työskentelee yhtä aikaa saman opetusryhmän kanssa. Opettajat suunnittelevat ja toteuttavat opetusta yhdessä, jakavat vastuut ja tukevat toisiaan opetuksessa tai jakavat luokan ja opettavat samanaikaisesti eri ryhmiä.
Toiminta-alueittain järjestettävä opetusInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa opiskellaan oppiaineiden sijaan toiminta-alueittain. Toiminta-alueita ovat motoriset taidot, kieli ja kommunikaatio, sosiaaliset taidot, päivittäisten toimintojen taidot ja kognitiiviset taidot. Toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen siirrytään vasta, kun oppilas ei oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen vuoksi eikä tukitoimista Öppnar ett nytt fönster på sidan tukitoimista tai oppimäärien rajaamisesta Öppnar ett nytt fönster på sidan oppimäärien rajaamisesta huolimatta pysty opiskelemaan oppiaineittain. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus edellyttää tuen tarpeen arviointia Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Öppnar ett nytt fönster på sidan suunnitelmaa ja päätöstä Öppnar ett nytt fönster på sidan päätöstä .
Tukea koskeva päätösInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Tukea koskeva päätös tarkoittaa tuen tarpeen arvioinnin Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen tarpeen arvioinnin ja tuen toteuttamissuunnitelman Öppnar ett nytt fönster på sidan tuen toteuttamissuunnitelman perusteella tehtävää hallintopäätöstä, joka koskee oppilaskohtaisia tukitoimia Öppnar ett nytt fönster på sidan oppilaskohtaisia tukitoimia , perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista Öppnar ett nytt fönster på sidan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista tai perusopetuksen järjestämistä oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.
Yleinen tukiopetusInga innehållsproducenter
Begrepp Utkast
Yleisellä tukiopetuksella vastataan varhain ryhmän tuen tarpeisiin ja oppilaiden oppimiseen ja opetukseen osallistumiseen liittyviin vaikeuksiin. Yleinen tukiopetus voi olla opittavana oleviin asioihin tutustumista etukäteen tai niiden kertaamista ja se voi kohdistua kaikkiin oppiaineisiin. Yleisellä tukiopetuksella voidaan vastata myös sairauspoissaoloista johtuviin lyhytaikaisiin tuen tarpeisiin. Yleistä tukiopetusta voidaan antaa lukujärjestyksen mukaisten oppituntien aikana tai oppituntien ulkopuolella. Yleistä tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja. Yleistä tukiopetusta voi antaa myös muu opettaja. Yhteisopetusta Öppnar ett nytt fönster på sidan Yhteisopetusta voidaan käyttää yleisen tukiopetuksen toteuttamisessa. Opettaja ei voi samaan aikaan samalla oppitunnilla antaa tavallista opetusta ja tukiopetusta.