Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

Esi- ja perusopetuksen tuen sanasto

Muu sanasto ·Luonnos

Siirry suoraan hakutuloksiin.

Rajaa listaa

Sanaston käsitteet

Ei rajauksia

KäsiteLuonnos

Tämä tukitoimi tarkoittaa sitä, että oppilas saa erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa Avaa uuden ikkunan sivulle erityisluokassa . Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksella erityisluokassa vastataan kaikkein vaativimpiin oppilaan tuen tarpeisiin, joiden taustalla on kokonaisvaltaisemmin oppimiseen ja/tai koulunkäyntiin vaikuttavia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia tai merkittäviä muita koulunkäynnin vaikeuksia. Opetus annetaan erityisluokassa Avaa uuden ikkunan sivulle erityisluokassa ja siitä vastaa erityisluokanopettaja.

KäsiteLuonnos

Erityisluokalla tarkoitetaan luokkaa, jonka oppilaat opiskelevat kaikkia oppiaineita tai toiminta-alueita Avaa uuden ikkunan sivulle toiminta-alueita oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja tukea koskevan päätöksen Avaa uuden ikkunan sivulle tukea koskevan päätöksen mukaisesti. Erityisluokassa opetuksesta vastaa erityisluokanopettaja, ja ryhmässä voi olla enintään kymmenen oppilasta.

KäsiteLuonnos

Tämä tukitoimi tarkoittaa säännöllistä erityisopettajan kelpoisuuden omaavan opettajan antamaa opetusta oppilaan omassa opetusryhmässä muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä Avaa uuden ikkunan sivulle pienryhmässä . Tällä tukitoimella vastataan yksittäisiin oppiaineisiin tai oppimisen osa-alueisiin liittyviin tilapäisempiin tai kevyempiin tuen tarpeisiin (kuten lukivaikeus). Tätä tukitoimea saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka, ja vastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Lisäksi alle puolet yksittäisen oppiaineen tunneista annetaan erityisopettajan opetuksessa pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä. Tarvittaessa erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä voidaan antaa myös yhdelle oppilaalle.

KäsiteLuonnos

Erityisopettajan antamalla opetuksella muun opetuksen yhteydessä tarkoitetaan erityisopettajan antamaa ja erityispedagogiseen osaamiseen perustuvaa ryhmälle annettavaa opetusta, joka tukee luokan- tai aineenopetusta. Tuki annetaan yhteisopetuksena Avaa uuden ikkunan sivulle yhteisopetuksena luokan- tai aineenopettajan kanssa pääsääntöisesti luokkatasoisesti, koko opetusryhmän tarpeet huomioiden. Sitä ei toteuteta pysyvässä pienryhmässä Avaa uuden ikkunan sivulle pienryhmässä eikä yksittäisten oppilaiden osalta oppiaineittain. Opetusta voidaan antaa pienemmässä joustavasti muodostetussa ja tilapäisemmässä ryhmässä Avaa uuden ikkunan sivulle pienemmässä joustavasti muodostetussa ja tilapäisemmässä ryhmässä .

KäsiteLuonnos

Erityisopettajan konsultaatio tarkoittaa erityisopettajan asiantuntemusta hyödyntävää neuvottelua tai keskustelua, jota erityisopettaja käy luokan tai ryhmän kanssa toimivien opettajien ja muun henkilöstön kanssa.

KäsiteLuonnos

Tämä tukitoimi tarkoittaa yhden tai useamman oppiaineen opetusta pienryhmässä Avaa uuden ikkunan sivulle pienryhmässä . Sillä tuetaan oppilaita, joilla on laajempia oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita, esimerkiksi tarkkaavuuden pulmia, käyttäytymisen haasteita tai oppimisvaikeuksia useammassa oppiaineessa. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka ja päävastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Oppilaan tuen tarpeen mukaisesti yhden tai useamman oppiaineen oppitunneista enemmän kuin puolet tai kaikki opetetaan pienryhmässä.

KäsiteLuonnos

Tavoitekokonaisuuksittain etenemisellä tarkoitetaan sitä, että oppilas opiskelee hänelle laaditun suunnitelman mukaisesti yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokittain määriteltyjen tavoitteiden sijaan. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu mahdollistaa omassa opetusryhmässä sekä nopeamman että hitaamman etenemisen yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Hitaammin etenevälle oppilaalle on tullut antaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja Avaa uuden ikkunan sivulle ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja oppilaskohtaisia tukitoimia Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisia tukitoimia ennen tavoitekokonaisuuksittain opiskeluun siirtymistä. Hitaammin etenevän oppilaan tavoitekokonaisuuksittain opiskelu edellyttää tuen tarpeen arviointia Avaa uuden ikkunan sivulle tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Avaa uuden ikkunan sivulle suunnitelmaa ja päätöstä Avaa uuden ikkunan sivulle päätöstä .

KäsiteLuonnos

Opetuksen poikkeava järjestäminen tarkoittaa sitä, että oppilaan opetus voidaan järjestää osittain toisin kuin perusopetuslaissa säädetään, jos hänelle on kohtuutonta osallistua opetukseen perusopetuslaissa säädetyllä tavalla. Tätä sovelletaan esimerkiksi silloin, kun oppilas on siirtynyt ulkomailla tai perusopetuksen valmistavassa opetuksessa opiskeltuaan perusopetukseen niin myöhäisessä vaiheessa, ettei enää ajallisesti ehdi saavuttaa oppiaineen oppimäärän tavoitteita.

KäsiteLuonnos

Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppilaille, joilla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi. Opetuskielellä tarkoitetaan koulun opetuskieltä. Opetuskielen tukiopetus kohdistuu opetuskielen taidon ja eri tiedonalojen tekstitaitojen vahvistamiseen. Se tukee oppilaita eri oppiaineiden tekstien lukemisessa, niiden ymmärtämisessä ja tulkitsemisessa sekä omassa tuottamisessa. Opetuskielen tukiopetus on tarkoitettu maahanmuuttotaustaisille oppilaille, viittomakielisille oppilaille ja esimerkiksi oppilaille, joilla on kielen kehityksen häiriöitä tai kehitysvammaisuuteen, monimuotoiseen kehityshäiriöön tai autismikirjoon liittyvää kielellisen kehityksen häiriötä. Opetuskielen tukiopetuksella ei voi korvata muiden oppimisvaikeuksien vuoksi oppilaalle annettavaa tukea. Opetuskielen tukiopetus ei ole peruskielitaidon opetusta eikä suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetusta. Opetuskielen tukiopetusta voidaan järjestää samoin periaattein kuin opettajan antamaa yleistä tukiopetusta Avaa uuden ikkunan sivulle yleistä tukiopetusta .

KäsiteLuonnos

Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tarkoittaa sitä, että oppilas ei opiskele koko opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä oppiaineen oppimäärää Avaa uuden ikkunan sivulle oppimäärää . Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tehdään silloin, jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista Avaa uuden ikkunan sivulle ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Rajaaminen voidaan toteuttaa määrittelemällä oppilaalle matalampia tavoitteita hänen edellytystensä mukaisesti tai vähentämällä oppilaan opiskelemia sisältöjä. Oppiaineen oppimäärän tai opetussuunnitelman tavoitteiden rajaaminen edellyttävät tuen tarpeen arviointia Avaa uuden ikkunan sivulle tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Avaa uuden ikkunan sivulle suunnitelmaa ja päätöstä Avaa uuden ikkunan sivulle päätöstä .

KäsiteLuonnos

Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arvioinnilla tarkoitetaan prosessia, jossa selvitetään oppilaan tuen tarve, opintojen etenemisen tilanne, aiemmat tukimuodot ja oppilaan edun mukaiset, oppilasta parhaiten tukevat oppilaskohtaiset tukitoimet Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaiset tukitoimet . Tuen tarpeen arviointi tarvitaan tuen toteuttamissuunnitelman Avaa uuden ikkunan sivulle tuen toteuttamissuunnitelman laatimiseksi ja tukea koskevan päätöksen Avaa uuden ikkunan sivulle tukea koskevan päätöksen tekemiseksi.

KäsiteLuonnos

Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevalla suunnitelmalla tarkoitetaan oppilaan opettajien laatimaa suunnitelmaa, joka koskee oppilaskohtaisten tukitoimien Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamista ja seurantaa, perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista Avaa uuden ikkunan sivulle perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista tai perusopetuksen järjestämistä oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella. Kun poiketaan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista tai järjestetään perusopetus oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvynrajoitteen perusteella, tuen toteuttamissuunnitelma koskee lisäksi oppilaskohtaisia tavoitteita ja sisältöjä, opintojen etenemistä ja oppilaan arviointia.

KäsiteLuonnos

Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevalla suunnitelmalla tarkoitetaan oppilaan opettajien laatimaa suunnitelmaa, joka koskee oppilaskohtaisten tukitoimien Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamista ja seurantaa, perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista Avaa uuden ikkunan sivulle perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamista tai perusopetuksen järjestämistä oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella. Kun poiketaan perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista tai järjestetään perusopetus oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvynrajoitteen perusteella, tuen toteuttamissuunnitelma koskee lisäksi oppilaskohtaisia tavoitteita ja sisältöjä, opintojen etenemistä ja oppilaan arviointia.

KäsiteLuonnos

Oppilaskohtaisilla apuvälineillä tarkoitetaan välineitä (esim. kommunikaation apuvälineet), joiden avulla tuetaan oppilaan osallistumista opetukseen sekä mahdollisuuksia saavuttaa perusopetuksen oppimäärä ja paikallisen opetussuunnitelman tavoitteet. Apuvälineet voidaan järjestää oppilaan käyttöön ryhmä-, koulu- tai luokkakohtaisesti, mutta myös yksittäiselle oppilaalle. Oppilaskohtaisena tukitoimena Avaa uuden ikkunan sivulle Oppilaskohtaisena tukitoimena oppilaalle ei järjestetä lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvia koulussa ja muissa elämäntilanteissa tarvittavia apuvälineitä.

KäsiteLuonnos

Oppilaskohtaisilla tulkitsemispalveluilla tarkoitetaan viittomakielellä tai muilla kommunikaatiomenetelmillä oppilaille annettavia tulkitsemispalveluita. Oikeus tulkitsemispalveluun on oppilailla, jotka kuulo-, näkö- tai puhevamman perusteella tarvitsevat palvelua perusopetukseen osallistumiseksi. Oppilaskohtaisilla
avustajapalveluilla tarkoitetaan opetukseen osallistumisen edellyttämiä avustajapalveluita tilanteissa, joissa mahdollinen ryhmäkohtainen koulunkäynninohjaaja ja muut osana koulun perustoimintaa järjestettävät oppimista tukevat opetusjärjestelyt eivät tue riittävästi oppilaan osallistumista opetukseen.

KäsiteLuonnos

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Niillä tarkoitetaan opetuksen järjestämistä oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden. Tämä sisältää eriyttämisen, kielitietoisen opetuksen, opetusryhmien muodostamisen sekä pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat sekä tukea tarvitsevia että tavoitekokonaisuuksittain eteneviä oppilaita. Lisäksi painotetaan opettajan roolia ryhmän tarpeiden huomioimisessa sekä koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön merkitystä oppilaiden tukemisessa.

KäsiteLuonnos

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on keinojen, toimien, menetelmien ja järjestelyiden Avaa uuden ikkunan sivulle järjestelyiden kokonaisuus, jolla opetuksen lisäksi tuetaan oppilasta opetukseen osallistumisessa, opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisessa ja perusopetuksen oppimäärän suorittamisessa.

KäsiteLuonnos

Pienempi ryhmä on hallinnollista perusopetusryhmää pienempi, joustavasti tarpeen mukaan muodostettava opetusryhmä. Pienempi ryhmä muodostetaan ryhmäkohtaisten tukimuotojen Avaa uuden ikkunan sivulle ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamiseksi.

KäsiteLuonnos

Pienryhmällä tarkoitetaan erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opettamaa opetusryhmää, joka on oppilaskohtaisen tuen Avaa uuden ikkunan sivulle oppilaskohtaisen tuen toteuttamiseksi muodostettu tavanomaista opetusryhmää pienemmäksi.

KäsiteLuonnos

Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan lähtökohtaisesti ryhmän tarpeisiin kohdennetusti, tilapäisesti tai lyhytaikaisesti osana perusopetuksen perustoimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot vastaavat ryhmän tasolla yleisempiin tuen tarpeisiin, kuten tilapäiseen opintojen kertaamisen tarpeeseen tai esimerkiksi oppimisstrategioiden opetteluun. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus Avaa uuden ikkunan sivulle yleinen tukiopetus , opettajan antama opetuskielen tukiopetus Avaa uuden ikkunan sivulle opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä Avaa uuden ikkunan sivulle erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä . Ryhmäkohtaisia tukimuotoja on suunniteltava osana lukuvuosisuunnitelmaa ja niihin on kohdistettava vähintään 0,122 tuntia viikossa koulun oppilasta kohden.

KäsiteLuonnos

Samanaikaisopetus ja yhteisopetus tarkoittavat opetustilannetta, jossa kaksi tai useampi opettajaa työskentelee yhtä aikaa saman opetusryhmän kanssa. Opettajat suunnittelevat ja toteuttavat opetusta yhdessä, jakavat vastuut ja tukevat toisiaan opetuksessa tai jakavat luokan ja opettavat samanaikaisesti eri ryhmiä.

KäsiteLuonnos

Toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa opiskellaan oppiaineiden sijaan toiminta-alueittain. Toiminta-alueita ovat motoriset taidot, kieli ja kommunikaatio, sosiaaliset taidot, päivittäisten toimintojen taidot ja kognitiiviset taidot. Toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen siirrytään vasta, kun oppilas ei oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen vuoksi eikä tukitoimista Avaa uuden ikkunan sivulle tukitoimista tai oppimäärien rajaamisesta Avaa uuden ikkunan sivulle oppimäärien rajaamisesta huolimatta pysty opiskelemaan oppiaineittain. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus edellyttää tuen tarpeen arviointia Avaa uuden ikkunan sivulle tuen tarpeen arviointia , suunnitelmaa Avaa uuden ikkunan sivulle suunnitelmaa ja päätöstä Avaa uuden ikkunan sivulle päätöstä .

KäsiteLuonnos

Yleisellä tukiopetuksella vastataan varhain ryhmän tuen tarpeisiin ja oppilaiden oppimiseen ja opetukseen osallistumiseen liittyviin vaikeuksiin. Yleinen tukiopetus voi olla opittavana oleviin asioihin tutustumista etukäteen tai niiden kertaamista ja se voi kohdistua kaikkiin oppiaineisiin. Yleisellä tukiopetuksella voidaan vastata myös sairauspoissaoloista johtuviin lyhytaikaisiin tuen tarpeisiin. Yleistä tukiopetusta voidaan antaa lukujärjestyksen mukaisten oppituntien aikana tai oppituntien ulkopuolella. Yleistä tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja. Yleistä tukiopetusta voi antaa myös muu opettaja. Yhteisopetusta Avaa uuden ikkunan sivulle Yhteisopetusta voidaan käyttää yleisen tukiopetuksen toteuttamisessa. Opettaja ei voi samaan aikaan samalla oppitunnilla antaa tavallista opetusta ja tukiopetusta.