bedömningskriterium
Begrepp · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Gällande
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c613Termer
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
Definition
- peruste, jonka avulla arvioinnin (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan arvioinnin (1) tai arvioinnin (2)Öppnar ett nytt fönster på sidan arvioinnin (2) kohteen tai kohteiden arvo, tila tai keskinäinen järjestys määritetään
Anmärkning
- Arvioinnissa (1) ja arvioinnissa (2) käytetään usean arviointikriteerin kokonaisuutta.
- Toiminnan arvioinnissa (1) arviointikriteerit kertovat millaista toimintaa, tulosta tai laatutasoa tavoitellaan.
- Arviointikriteeri on varhaiskasvatuksessaÖppnar ett nytt fönster på sidan varhaiskasvatuksessa laatuindikaattoriaÖppnar ett nytt fönster på sidan laatuindikaattoria tarkemmin määrittävä tai erotteleva ominaisuus.
- OppilaanÖppnar ett nytt fönster på sidan Oppilaan tai opiskelijanÖppnar ett nytt fönster på sidan opiskelijan arvioinnissa (2) arviointikriteerit määrittelevät eri arvosanoihinÖppnar ett nytt fönster på sidan arvosanoihin vaadittavan osaamisen tason. Arviointikriteerit on määritelty esimerkiksi perusopetuksenÖppnar ett nytt fönster på sidan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissaÖppnar ett nytt fönster på sidan opetussuunnitelman perusteissa ja lukiokoulutuksenÖppnar ett nytt fönster på sidan lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa. Vertaa päättöarvioinnin kriteeriÖppnar ett nytt fönster på sidan päättöarvioinnin kriteeri.
- Ammatillisessa koulutuksessaÖppnar ett nytt fönster på sidan Ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin kriteereitä ovat osaamisen arvioinnissa (2)Öppnar ett nytt fönster på sidan osaamisen arvioinnissa (2) käytettävät kuvaukset kunkin arvosananÖppnar ett nytt fönster på sidan arvosanan edellyttämästä osaamisesta. Määritelmässä mainittu ”kohteiden keskinäisen järjestyksen määrittäminen” ei päde ammatilliseen koulutukseen, sillä ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin (2)Öppnar ett nytt fönster på sidan arvioinnin (2) tarkoitus on osoittaa opiskelijanÖppnar ett nytt fönster på sidan opiskelijan osaamisen taso suhteessa ennalta määrättyihin arvioinnin kriteereihin, ei esimerkiksi asettaa opiskelijoita paremmuusjärjestykseen.
- evaluation criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”One evaluation criterion used in evaluating learning outcomes is the number of students who enter higher education.”
- assessment criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”When assessing a pupil’s knowledge and skills for the purpose of issuing reports and certificates, assessment criteria derived from the objectives defined in the core curriculum are used.”
- Käsitteen tunnus: c613
- Käsitejärjestelmäkaaviot: Oppijan oppimisen, osaamisen ja oppimistulosten arviointiÖppnar ett nytt fönster på sidan Oppijan oppimisen, osaamisen ja oppimistulosten arviointi , ArviointiÖppnar ett nytt fönster på sidan Arviointi ja LaatukäsitteitäÖppnar ett nytt fönster på sidan Laatukäsitteitä
Tekniska tilläggsuppgifter
Innehållsansvarig är
- Undervisnings- och kulturministeriet
Skapad
Redigerad
Du kan ge feedback om begreppet till ordlistans ansvariga organisation.Ge feedback om begreppetBörja att skriva på en ny e-post till adressen oksa-palaute@postit.csc.fi