särskilt stöd
Begrepp · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Gällande
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c512Termer
- Rekommenderad term, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
Definition
- tuki, jota annetaan esiopetuksessaÖppnar ett nytt fönster på sidan esiopetuksessa olevalle lapselleÖppnar ett nytt fönster på sidan lapselle tai perusopetuksenÖppnar ett nytt fönster på sidan perusopetuksen oppilaalleÖppnar ett nytt fönster på sidan oppilaalle, jonka kasvun, kehityksen tai oppimisenÖppnar ett nytt fönster på sidan oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi tehostetun tuen (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan tehostetun tuen (1) avulla
Ämnesområde
esiopetus, perusopetusAnmärkning
- Esi- ja perusopetuksessa peruste sille, että oppijaÖppnar ett nytt fönster på sidan oppija kuuluu erityisen tuen (1) piiriin, voi olla esimerkiksi vammaisuus, sairaus, kehityksessä viivästyminen tai tunne-elämän häiriö.
- Perusopetuslain ( 628/1998, 17 §Öppnar ett nytt fönster på sidan 628/1998, 17 § ) mukaan erityinen tuki (1) muodostuu erityisopetuksesta (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan erityisopetuksesta (1) ja muusta oppilaanÖppnar ett nytt fönster på sidan oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta.
- Erityisen tuen (1) antamiseksi opetuksen järjestäjänÖppnar ett nytt fönster på sidan opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen päätös. Erityisopetus (1) ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Käytettävissä ovat kaikki perusopetuslain mukaiset tukimuodot. Erityinen tuki (1) järjestetään joko yleisen oppivelvollisuudenÖppnar ett nytt fönster på sidan oppivelvollisuuden tai pidennetyn oppivelvollisuudenÖppnar ett nytt fönster på sidan pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Erityistä tukea saava oppilas opiskelee joko oppiaineittain tai toiminta-alueittain. Mikäli oppilas opiskelee oppiaineittainÖppnar ett nytt fönster på sidan oppiaineittain, hän opiskelee eri oppiaineissa joko yleisen tai yksilöllistetyn oppimääränÖppnar ett nytt fönster på sidan oppimäärän mukaisesti.
- PerusopetuksenÖppnar ett nytt fönster på sidan Perusopetuksen erityistä tukea (1) varten oppilaasta tehdään pedagoginen selvitysÖppnar ett nytt fönster på sidan pedagoginen selvitys, minkä jälkeen tehdään erityistä tukea (1) koskeva hallintopäätös (nk. erityisen tuen päätös, engl. decision for a pupil to receive special support).
- Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelmaÖppnar ett nytt fönster på sidan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, josta käy ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan opetuksen (1) ja muun tuen antaminen.
- special support: Tämän käsitteen englanninkieliseksi vastineeksi on vakiintunut special support. Täsmällisempi termi olisi special educational support. Kannattaa huomata, että vaikka englannin termi special support on varsin geneerinen, Suomen käsitteen erityinen tuki piiriin kuuluu ainoastaan oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvä tuki.
- special-sanan käytöstä: YK:n syrjimättömän kielen opas UN Disability-Inclusive Communications GuidelinesÖppnar ett nytt fönster på sidan UN Disability-Inclusive Communications Guidelines suosittelee, että henkilöön viittaavan special-sanan käytöstä luovutaan. YK:n Geneven maatoimisto tarkentaa omissa ohjeissaan ( Disability-Inclusive Language GuidelinesÖppnar ett nytt fönster på sidan Disability-Inclusive Language Guidelines ), että special-sanan käytöstä luovutaan myös esimerkiksi opetusryhmien nimissä. Opetus- ja koulutussanaston kolmas laitos sisältää edelleen näissä suosituksissa vältettävinä pidettyjä ilmaisuja. Suositukset otetaan huomioon jatkotyössä.
- Käsitteen tunnus: c512
- Käsitejärjestelmäkaavio: Oppimisen, koulunkäynnin ja opiskelun tuki perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessaÖppnar ett nytt fönster på sidan Oppimisen, koulunkäynnin ja opiskelun tuki perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa
Tekniska tilläggsuppgifter
Innehållsansvarig är
- Undervisnings- och kulturministeriet
Skapad
Redigerad
Du kan ge feedback om begreppet till ordlistans ansvariga organisation.Ge feedback om begreppetBörja att skriva på en ny e-post till adressen oksa-palaute@postit.csc.fi