flerformsundervisning
Begrepp · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Gällande
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c426Termer
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Icke-rekommenderad synonym, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Synonym, Gällande
- Icke-rekommenderad synonym, Gällande
Definition
- opetus (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan opetus (1), joka toteutetaan yhdistämällä etäopetustaÖppnar ett nytt fönster på sidan etäopetusta ja lähiopetustaÖppnar ett nytt fönster på sidan lähiopetusta sekä ohjattua opiskelua ja opiskelijoidenÖppnar ett nytt fönster på sidan opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä
Anmärkning
- Käsitteet monimuoto-opetus, sulautuva opetus, hybridiopetus ja joustava hybridiopetus on otettu käyttöön eri aikoina. Monimuoto-opetus on käsitteistä vanhin ja hybridiopetus ja joustava hybridiopetus uusimpia. Käsitteet ovat keskenään hyvin samankaltaisia, mutta niiden välille on tehtävissä pieniä painotuseroja.
- Monimuoto-opetusta on kaikki opetus (1), joka toteutetaan yhdistämällä etäopetusta ja lähiopetusta sekä ohjattua opiskelua ja opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä. Monimuoto-opetus on siis tässä määritellyistä käsitteistä yleisluonteisin.
- Sulautuvassa opetuksessa pyritään sulauttamaan erilaisia oppimisympäristöjäÖppnar ett nytt fönster på sidan oppimisympäristöjä (esimerkiksi fyysinen opetustilaÖppnar ett nytt fönster på sidan opetustila, virtuaalinen oppimisalusta, työelämän ympäristöt, sosiaalinen media, kaupunkiympäristö) pedagogisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Sulautuvassa opetuksessa yhdistetään lähi- ja etäopetusta sekä ohjattua opiskelua ja itsenäistä työskentelyä. Lisäksi sulautuvassa opetuksessa voidaan hyödyntää synkronista ja asynkronista opetusta (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan opetusta (1) ja ohjaustaÖppnar ett nytt fönster på sidan ohjausta, opetuksen (1) eri menetelmiä, tiedon ja toiminnan eri muotoja sekä edellä mainitun kaltaisia ympäristöjä.
- Käsitteiden monimuoto-opetus ja sulautuva opetus välillä voidaan tunnistaa tavoite- ja menetelmäeroja, mutta esimerkiksi koulutuspalveluiden tietojärjestelmissä näitä termejä käytetään usein synonyymisesti.
- Hybridiopetus on yhtäaikaisesti lähiopetuksena ja etäopetuksena järjestettävää opetusta (1). Opetustilanne toteutuu toisella kahdesta vaihtoehtoisesta tavasta tai niitä vuorotellen: 1) opettajanÖppnar ett nytt fönster på sidan opettajan lähiopetukseen osallistuu oppijoitaÖppnar ett nytt fönster på sidan oppijoita lähiosallistujina (= samassa fyysisessä tilassa kuin opettaja) ja etäyhteyden välityksellä etäosallistujina tai 2) opettajan etäopetukseen osallistuu oppijoita etäyhteyden välityksellä lähiosallistujina (= keskenään samassa fyysisessä tilassa) ja etäosallistujina. - Molemmissa vaihtoehdoissa lähi- ja etäosallistujien toiminta on synkronista ja yhteistoiminnalliseksi suunniteltua. Opetusryhmä on yhteisessä oppimisympäristössä, joka muodostuu vuorovaikutuksesta ja siihen käytetystä välineistöstä. - Usein toteutusmuoto 1 ja 2 vaihtelevat niin, että opettaja on välillä läsnä, välillä etänä, ja myös oppijat voivat ovat välillä lähi- ja välillä etäosallistuvassa roolissa. - Vaihtoehtoa 1 voidaan pitää hybridiopetuksen perusmuotona. Vaihtoehto 2 voi liittyä esimerkiksi opetusyhteistyöverkostojen toimintatapaan, jossa opintojaksollaÖppnar ett nytt fönster på sidan opintojaksolla on opettajia useista eri korkeakouluista (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan korkeakouluista (1).
- joustava hybridiopetus: Kun hybridiopetus toteutetaan niin, että etäosallistujilla on mahdollisuus osallistua opintoihin opetusajankohdastaÖppnar ett nytt fönster på sidan opetusajankohdasta riippumattomasti ja ohjatusta lähiopetuksesta poikkeavalla tavalla, toteutustapaa kutsutaan joustavaksi hybridiopetukseksi (engl. hybrid flexible, HyFlex).
- Ks. myös opetustapaÖppnar ett nytt fönster på sidan opetustapa, opiskelumuoto (2)Öppnar ett nytt fönster på sidan opiskelumuoto (2).
- Käsitteen tunnus: c426
- Käsitejärjestelmäkaaviot: Opetus (1)Öppnar ett nytt fönster på sidan Opetus (1) ja Opetusmuotoon liittyviä käsitteitäÖppnar ett nytt fönster på sidan Opetusmuotoon liittyviä käsitteitä
Tekniska tilläggsuppgifter
Innehållsansvarig är
- Undervisnings- och kulturministeriet
Skapad
Redigerad
Du kan ge feedback om begreppet till ordlistans ansvariga organisation.Ge feedback om begreppetBörja att skriva på en ny e-post till adressen oksa-palaute@postit.csc.fi