organisationskontext
Begrepp · VAHTI-ordlista om risk-hantering i digital verk-samhetsmiljö · Gällande
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/digiriski/concept-36Termer
- Rekommenderad term, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
- Rekommenderad term, Gällande
Definition
- organisaatio tai sen osa, jonka näkökulmasta tarkastellaan
- den organisation eller del av den vars perspektiv granskningen görs utifrån
- an organisation or part of it from whose point of view an inspection is carried out
Anmärkning
- Kukin organisaatio tekee riskienhallintaa omasta kontekstistaan: se, mitä tunnistetaan riskeiksi, muuttuu sen mukaan missä organisaatiossa – ja missä sen osassa – ollaan. Kullakin organisaation osalla on esimerkiksi omia tavoitteita, resursseja ja vaatimuksia, joiden puitteissa suhtautuminen riskeihin muodostuu. Linjaorganisaatioiden eri toimintayksiköillä tai niiden toimintatasoilla voi suurissa organisaatioissa olla merkittävästikin toisistaan eroavat näkökulmat. Myös käsittelytasot voivat muodostaa omia kontekstejaan. Yksi erityinen organisaatiokontekstin esimerkki ovat tiedonhallintayksiköt, joilla ei välttämättä ole erillistä organisaatiorakennetta taustallaan, mutta joiden lakisääteisen tehtävän kautta määrittyy tarve tehdä riskienhallintaa. Organisaation sisällä eri kontekstien tuottamien riskiarvioiden tulokset tulisi koota yhteen kattavan kokonaisriskienhallinnan tuottamiseksi. Kun riskitietoa vaihdetaan organisaatiokontekstin vaihtuessa – etenkin organisaatioiden välillä – riskeihin liittyvät oletukset ja suhteutukset on tarkastettava ja uudelleenarvioitava uuden näkökulman kautta. Organisaatio voi joskus olla epätavallinen, esimerkiksi epävirallinen tai virtuaalinen, jolloin myös organisaatiokonteksti on erityislaatuinen.
- Varje organisation utför riskhantering utifrån sin egen kontext: vad som identifieras som risker förändras beroende på i vilken organisation man befinner sig – och i vilken del av den. Varje instans i organisationen har till exempel egna mål, resurser och krav inom vilka inställningen till riskerna uppstår. I stora organisationer kan linjeorganisationernas olika verksamhetsenheter eller deras verksamhetsnivåer ha helt olika synvinklar. Även behandlingsnivåerna kan bilda egna kontexter. Ett särskilt exempel på organisationskontext är informationshanteringsenheter som inte nödvändigtvis har en separat organisationsstruktur i bakgrunden, men vars lagstadgade uppgift definierar behovet av riskhantering. Resultaten av de riskbedömningar som olika kontexter producerar inom organisationen bör sammanställas för att producera en heltäckande övergripande riskhantering. När man utbyter riskuppgifter vid ett byte av organisationskontexten – särskilt mellan organisationer – ska antagandena och proportionerna i anslutning till riskerna granskas och omvärderas via ett nytt perspektiv. Organisationen kan ibland vara ovanlig, till exempel inofficiell eller virtuell, varvid även organisationskontexten är av särskild art.
- Each organisation conducts risk management based on its own context: what is identified as a risk varies depending on which organisation, and which part of an organisation, one is in. Each part of an organisation has, for example, its own goals, resources and requirements, within the framework of which the position on risks is formed. In large line organisations, the various operating units or their operating levels may have significantly different perspectives. Processing levels can also form their own contexts. One specific example of the organisational context is information management units, which do not necessarily have a separate, underlying organisational structure, but whose statutory task instead determines the need to carry out risk management. Within an organisation, the results of risk assessments produced in different contexts should be consolidated to produce comprehensive, overall risk management. With risk information exchanged when the organisational context changes – especially between organisations – the assumptions and proportionalisations related to risks must be checked and reassessed from the new point of view. Organisations can sometimes be unusual, for example informal or virtual, whereby the organisational context is also of a special nature.
Tekniska tilläggsuppgifter
Innehållsansvarig är
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Skapad
Redigerad
Du kan ge feedback om begreppet till ordlistans ansvariga organisation.Ge feedback om begreppetBörja att skriva på en ny e-post till adressen digiturva@dvv.fi