arviointikriteeri
Käsite · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Voimassa oleva
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c613Termit
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
Määritelmä
- peruste, jonka avulla arvioinnin (1)Avaa uuden ikkunan sivulle arvioinnin (1) tai arvioinnin (2)Avaa uuden ikkunan sivulle arvioinnin (2) kohteen tai kohteiden arvo, tila tai keskinäinen järjestys määritetään
Huomautus
- Arvioinnissa (1) ja arvioinnissa (2) käytetään usean arviointikriteerin kokonaisuutta.
- Toiminnan arvioinnissa (1) arviointikriteerit kertovat millaista toimintaa, tulosta tai laatutasoa tavoitellaan.
- Arviointikriteeri on varhaiskasvatuksessaAvaa uuden ikkunan sivulle varhaiskasvatuksessa laatuindikaattoriaAvaa uuden ikkunan sivulle laatuindikaattoria tarkemmin määrittävä tai erotteleva ominaisuus.
- OppilaanAvaa uuden ikkunan sivulle Oppilaan tai opiskelijanAvaa uuden ikkunan sivulle opiskelijan arvioinnissa (2) arviointikriteerit määrittelevät eri arvosanoihinAvaa uuden ikkunan sivulle arvosanoihin vaadittavan osaamisen tason. Arviointikriteerit on määritelty esimerkiksi perusopetuksenAvaa uuden ikkunan sivulle perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissaAvaa uuden ikkunan sivulle opetussuunnitelman perusteissa ja lukiokoulutuksenAvaa uuden ikkunan sivulle lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa. Vertaa päättöarvioinnin kriteeriAvaa uuden ikkunan sivulle päättöarvioinnin kriteeri.
- Ammatillisessa koulutuksessaAvaa uuden ikkunan sivulle Ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin kriteereitä ovat osaamisen arvioinnissa (2)Avaa uuden ikkunan sivulle osaamisen arvioinnissa (2) käytettävät kuvaukset kunkin arvosananAvaa uuden ikkunan sivulle arvosanan edellyttämästä osaamisesta. Määritelmässä mainittu ”kohteiden keskinäisen järjestyksen määrittäminen” ei päde ammatilliseen koulutukseen, sillä ammatillisessa koulutuksessa arvioinnin (2)Avaa uuden ikkunan sivulle arvioinnin (2) tarkoitus on osoittaa opiskelijanAvaa uuden ikkunan sivulle opiskelijan osaamisen taso suhteessa ennalta määrättyihin arvioinnin kriteereihin, ei esimerkiksi asettaa opiskelijoita paremmuusjärjestykseen.
- evaluation criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”One evaluation criterion used in evaluating learning outcomes is the number of students who enter higher education.”
- assessment criterion: Esimerkki termin käytöstä: ”When assessing a pupil’s knowledge and skills for the purpose of issuing reports and certificates, assessment criteria derived from the objectives defined in the core curriculum are used.”
- Käsitteen tunnus: c613
- Käsitejärjestelmäkaaviot: Oppijan oppimisen, osaamisen ja oppimistulosten arviointiAvaa uuden ikkunan sivulle Oppijan oppimisen, osaamisen ja oppimistulosten arviointi , ArviointiAvaa uuden ikkunan sivulle Arviointi ja LaatukäsitteitäAvaa uuden ikkunan sivulle Laatukäsitteitä
Tekniset lisätiedot
Sisällöstä vastaa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen oksa-palaute@postit.csc.fi