Ihmislähtöisen palveluverkkosuunnittelun (IPVS) sanasto (DigiPAVe-hanke)
Rajaa listaa
Sanaston käsitteet
alaikärajaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
ikä, jonka alittavilta henkilöiltä rajataan osallisuutta tai oikeuksia
asiakasEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
tuotteen tai palvelun olemassa oleva tai potentiaalinen vastaanottaja tai käyttäjä
asiakaskapasiteettiEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
entiteetille määritelty asiakkaiden enimmäismäärä
asiakaslähtöisyysEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
toimintatapa, jossa palvelunantaja näkee asiakkaan yksilönä ja aktiivisena toimijana, organisoi toimintansa asiakkaan tarpeista ja voimavaroista käsin ja mahdollistaa sen, että asiakas voi vuorovaikuttaa palvelunantajan kanssa tasavertaisena kumppanina
asiakasryhmäEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
joukko asiakkaita, jota yhdistää samankaltainen palveluntarve
asiakassegmenttiEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
asiakasryhmä, joka määrittyy kaikkien asiakas- ja palvelutietojen leikkauksena
asiakastietoEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palveluiden määrittämisen ja luokittelun tarpeisiin vastaava asiakkaan ominaisuuksia kuvaava tietue
asiakkuuksien hallintaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
asiakkaiden ja palvelunantajien välisten suhteiden hallintaa määritellyn menetelmän varassa
automatisoitu tilannekuvaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
ajantasainen dynaamisesti päivittyvä näkymä tietoon tietyllä aihealueella
elinkaaren alkuEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on alkanut
elinkaaren loppuEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on päättynyt pysyvästi
etäpalveluEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelu joka on toteutettavissa ilman asiakkaan ja palveluntoteuttajan fyysistä kohtaamista
ihmislähtöisyysEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
ihmisen asettaminen toiminnan keskiöön ja ihmisen tilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen
ikärajaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
henkilön osallisuuden tai oikeuksien käyttöä koskeva ikään perustuva rajoite
kohtaantoEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelutarpeen ja palvelutarjooman osuminen yhteen tai sovittaminen yhteen
kuntalaisten palvelutarvekokonaisuusEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
kuntalaisten ennustetut palvelutarpeet kokonaisuudessaan
kyvykkyysEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
kyky toimia tarkoituksenmukaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan
käytettävyysEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelun, ympäristön tai esineen helppokäyttöisyys tietyn tavoitteen saavuttamiseksi
käytössäololuokkaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
hallintakohteen käytössäolon tila luokituksen mukaisella arvolla ilmaistuna
OmadataEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
MyData, henkilötietojen ihmiskeskeisen käsittelyn, hyödyntämisen ja hallinnan periaatteet ja toimintamalli
ominaisuustietoEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
entiteetin sisäistä olemusta tai sen olemukseen kiinteästi liittyviä ulkoisia suhteita tietyssä kontekstissa kuvaava tieto tai tietue
operatiivinen tasoEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
Operatiivisella tasolla tarkoitetaan toteutuksen, toiminnan ja palvelutuotannon tasoa. Operatiivisen tason ajallinen ulottuvuus on tyypillisesti lyhyt (0–1 v.).
organisaatioEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
tiettyä tarkoitusta ja toimintaa varten perustettu toimijoiden muodostama yhteenliittymä
palauteEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
kommentti tai arvio, joka tukee kohteen kehittymistä tai kehittämistä
palveltava asiakasEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
asiakas joka vastaanottaa tai hyödyntää palvelutarvettaan vastaavaa tarjottua palvelua
palveluEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
organisoidun toiminnan tuloksena syntyvä aineeton hyödyke tai aineettoman ja aineellisen hyödykkeen yhdistelmä asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseksi
Esimerkiksi perusopetuspalvelut ja varhaiskasvatuspalvelut
palvelujen hallintaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
Palvelujen hallinnan tehtävänä on kehittää systemaattisesti palveluita asiakastarvetta vastaaviksi, päättää palvelujen järjestämisen mallista ja sen eri osa-alueiden optimoinnista ja kokonaisuuden hallinnasta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen saa keskeiset lähtötietonsa asiakkuuksien hallinnalta ja ohjausprosesseilta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen perustuu kunnan strategiassa valittuihin periaatteisiin.
palvelujen järjestäminen ja suunnitteluEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelujen hallinnassa tapahtuva asiakasryhmätiedon perusteella tehtävä palveluverkkosuunnittelun organisointi ja ennakointi
palvelujen käyttötiedotEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
tiedot palvelujen käytön määrästä ja ajankohdasta asiakaskohtaisesti
palvelukapasiteetin ennusteEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
arvio palvelukanavien palvelukapasiteetin tulevasta määrästä ja niiden riittävyydestä
palvelukapasiteetin suunnitteluEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
suunnittelu, jonka tavoitteena on palvelujen tuotannon ja ennustetun kysynnän mahdollisimman hyvä kohtaanto palveluiden tuotannon määrää säätelemällä
palvelukapasiteetin tarkasteluEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelukanavien mahdollistaman palvelukapasiteetin tarkastelu
palveluketjuEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
toisiaan seuraavista palveluista koostuva sarja, jossa edellinen on välttämätön seuraavan toteutumiseksi
palvelukonseptiEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
määrittelee palveluiden ominaisuudet ja muut tärkeät seikat kokonaisuudessaan
palvelunantajaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
toimija, joka järjestää, tuottaa tai toteuttaa palveluja
palvelunjärjestäjäEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelunantaja, joka vastaa palvelujen toteutumisesta ja niihin liittyvistä kustannuksista
palveluntoteuttajaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelunantaja, joka käytännössä antaa sovitut palvelut asiakkaalle
palveluntuottajaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelunantaja, joka saa aikaan palveluja joko toimimalla itse palvelun toteuttajana tai tilaamalla ne alihankintana muulta palvelun toteuttajalta
palveluohjausEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
asiakaslähtöistä neuvoa, ohjausta ja asiakastyötä, jonka tavoitteena on asiakastarpeiden ja palvelujen käytön kohtaanto
Ihmislähtöisen palveluverkkosuunnittelun kontekstissa tarkoitetaan asiakastarpeiden kohtaantoa palvelutarjooman kanssa.
palveluperusteEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
normi, joka ohjaa tai velvoittaa järjestämään asiakkaalle tietyn palvelun
palvelutarjoomaEi sisällöntuottajia
Käsite Luonnos
palvelunantajan resursseillaan tiettyjen palvelukanavien kautta tarjoamat palvelut