Ihmislähtöisen palveluverkkosuunnittelun (IPVS) sanasto (DigiPAVe-hanke)
Rajaa listaa
Sanaston käsitteet
alaikärajaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
ikä, jonka alittavilta henkilöiltä rajataan osallisuutta tai oikeuksia
asiakasEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
tuotteen tai palvelun olemassa oleva tai potentiaalinen vastaanottaja tai käyttäjä
asiakaskapasiteettiEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
entiteetille määritelty asiakkaiden enimmäismäärä
asiakaslähtöisyysEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
toimintatapa, jossa palvelunantaja näkee asiakkaan yksilönä ja aktiivisena toimijana, organisoi toimintansa asiakkaan tarpeista ja voimavaroista käsin ja mahdollistaa sen, että asiakas voi vuorovaikuttaa palvelunantajan kanssa tasavertaisena kumppanina
asiakasryhmäEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
joukko asiakkaita, jota yhdistää samankaltainen palveluntarve
asiakassegmenttiEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
asiakasryhmä, joka määrittyy kaikkien asiakas- ja palvelutietojen leikkauksena
asiakastietoEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palveluiden määrittämisen ja luokittelun tarpeisiin vastaava asiakkaan ominaisuuksia kuvaava tietue
asiakkuuksien hallintaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
asiakkaiden ja palvelunantajien välisten suhteiden hallintaa määritellyn menetelmän varassa
automatisoitu tilannekuvaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
ajantasainen dynaamisesti päivittyvä näkymä tietoon tietyllä aihealueella
elinkaaren alkuEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on alkanut
elinkaaren loppuEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on päättynyt pysyvästi
etäpalveluEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelu joka on toteutettavissa ilman asiakkaan ja palveluntoteuttajan fyysistä kohtaamista
ihmislähtöisyysEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
ihmisen asettaminen toiminnan keskiöön ja ihmisen tilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen
ikärajaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
henkilön osallisuuden tai oikeuksien käyttöä koskeva ikään perustuva rajoite
kohtaantoEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelutarpeen ja palvelutarjooman osuminen yhteen tai sovittaminen yhteen
kuntalaisten palvelutarvekokonaisuusEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
kuntalaisten ennustetut palvelutarpeet kokonaisuudessaan
kyvykkyysEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
kyky toimia tarkoituksenmukaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan
käytettävyysEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelun, ympäristön tai esineen helppokäyttöisyys tietyn tavoitteen saavuttamiseksi
käytössäololuokkaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
hallintakohteen käytössäolon tila luokituksen mukaisella arvolla ilmaistuna
OmadataEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
MyData, henkilötietojen ihmiskeskeisen käsittelyn, hyödyntämisen ja hallinnan periaatteet ja toimintamalli
ominaisuustietoEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
entiteetin sisäistä olemusta tai sen olemukseen kiinteästi liittyviä ulkoisia suhteita tietyssä kontekstissa kuvaava tieto tai tietue
operatiivinen tasoEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
Operatiivisella tasolla tarkoitetaan toteutuksen, toiminnan ja palvelutuotannon tasoa. Operatiivisen tason ajallinen ulottuvuus on tyypillisesti lyhyt (0–1 v.).
organisaatioEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
tiettyä tarkoitusta ja toimintaa varten perustettu toimijoiden muodostama yhteenliittymä
palauteEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
kommentti tai arvio, joka tukee kohteen kehittymistä tai kehittämistä
palveltava asiakasEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
asiakas joka vastaanottaa tai hyödyntää palvelutarvettaan vastaavaa tarjottua palvelua
palveluEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
organisoidun toiminnan tuloksena syntyvä aineeton hyödyke tai aineettoman ja aineellisen hyödykkeen yhdistelmä asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseksi
Esimerkiksi perusopetuspalvelut ja varhaiskasvatuspalvelut
palvelujen hallintaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
Palvelujen hallinnan tehtävänä on kehittää systemaattisesti palveluita asiakastarvetta vastaaviksi, päättää palvelujen järjestämisen mallista ja sen eri osa-alueiden optimoinnista ja kokonaisuuden hallinnasta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen saa keskeiset lähtötietonsa asiakkuuksien hallinnalta ja ohjausprosesseilta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen perustuu kunnan strategiassa valittuihin periaatteisiin.
palvelujen järjestäminen ja suunnitteluEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelujen hallinnassa tapahtuva asiakasryhmätiedon perusteella tehtävä palveluverkkosuunnittelun organisointi ja ennakointi
palvelujen käyttötiedotEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
tiedot palvelujen käytön määrästä ja ajankohdasta asiakaskohtaisesti
palvelukapasiteetin ennusteEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
arvio palvelukanavien palvelukapasiteetin tulevasta määrästä ja niiden riittävyydestä
palvelukapasiteetin suunnitteluEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
suunnittelu, jonka tavoitteena on palvelujen tuotannon ja ennustetun kysynnän mahdollisimman hyvä kohtaanto palveluiden tuotannon määrää säätelemällä
palvelukapasiteetin tarkasteluEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelukanavien mahdollistaman palvelukapasiteetin tarkastelu
palveluketjuEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
toisiaan seuraavista palveluista koostuva sarja, jossa edellinen on välttämätön seuraavan toteutumiseksi
palvelukonseptiEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
määrittelee palveluiden ominaisuudet ja muut tärkeät seikat kokonaisuudessaan
palvelunantajaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
toimija, joka järjestää, tuottaa tai toteuttaa palveluja
palvelunjärjestäjäEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelunantaja, joka vastaa palvelujen toteutumisesta ja niihin liittyvistä kustannuksista
palveluntoteuttajaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelunantaja, joka käytännössä antaa sovitut palvelut asiakkaalle
palveluntuottajaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelunantaja, joka saa aikaan palveluja joko toimimalla itse palvelun toteuttajana tai tilaamalla ne alihankintana muulta palvelun toteuttajalta
palveluohjausEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
asiakaslähtöistä neuvoa, ohjausta ja asiakastyötä, jonka tavoitteena on asiakastarpeiden ja palvelujen käytön kohtaanto
Ihmislähtöisen palveluverkkosuunnittelun kontekstissa tarkoitetaan asiakastarpeiden kohtaantoa palvelutarjooman kanssa.
palveluperusteEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
normi, joka ohjaa tai velvoittaa järjestämään asiakkaalle tietyn palvelun
palvelutarjoomaEi sisällöntuottajia
KäsiteLuonnos
palvelunantajan resursseillaan tiettyjen palvelukanavien kautta tarjoamat palvelut