Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertainen saavutettavuus

Käsite · Kelan terminologinen sanasto, 6.1 laitos · Voimassa oleva
URI
http://uri.suomi.fi/terminology/kela/c719

Termit

  • Suositettava termi, Voimassa oleva
  • Suositettava termi, Voimassa oleva

Määritelmä

Huomautus

  • Käsitekaavio: OpiskeluterveydenhuoltoAvaa uuden ikkunan sivulle Opiskeluterveydenhuolto
  • Ks. myös sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertainen saatavuusAvaa uuden ikkunan sivulle sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertainen saatavuus.
  • Saavutettavuus-termi liitetään usein palvelujen saavutettavuuteen digitaalisessa ympäristössä. Esimerkiksi Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä (EU) 2016/2102Avaa uuden ikkunan sivulle 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta eli ns. saavutettavuusdirektiivissä säädetään julkisen hallinnon verkkopalvelujen saavutettavuuden minimitasosta ja keinoista, joilla saavutettavuuden toteutumista valvotaan. Direktiivillä halutaan taata ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa. Sosiaali- ja terveyspalveluissa saavutettavuus sisältää digitaalisen saavutettavuuden, mutta se ymmärretään laajemmin.
  • Sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertainen saavutettavuus koostuu fyysisestä, taloudellisesta, tiedollisesta, taidollisesta ja asenteellisesta saavutettavuudesta. Saavutettavuuteen vaikuttavat muun muassa palvelujen etäisyys asiakkaan asuinpaikasta, asiakkaan mahdollisuudet liikkua, rakennetun ympäristön esteettömyys, asiakasmaksut, tiedon saanti, palvelujen kieli, mahdollisuus käyttää sähköisiä asiointikanavia ja digitaalisia palveluja sekä luottamus sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöihinAvaa uuden ikkunan sivulle terveydenhuollon ammattihenkilöihin, avun saamiseen, asioinnin turvallisuuteen ja yhdenvertaiseen kohteluun.
  • Sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertaisen saavutettavuuden arviointi liittyy erityisesti tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutumiseen.
  • Se också lika tillgång till social- och hälsovårdstjänsterAvaa uuden ikkunan sivulle lika tillgång till social- och hälsovårdstjänster.
  • Termen tillgänglighet förknippas ofta med tillgänglighet till tjänster i den digitala miljön. I till exempel Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102Avaa uuden ikkunan sivulle 2016/2102 om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer, det så kallade tillgänglighetsdirektivet, föreskrivs det om minimikrav för offentliga myndigheters webbplatsers tillgänglighet och om de sätt på vilka uppnåendet av tillgänglighet kontrolleras. Genom direktivet vill man säkerställa likabehandlingen av människor i det digitala samhället. För social- och hälsovårdstjänsternas del inbegriper tillgängligheten digital tillgänglighet men den förstås i vidare bemärkelse.
  • Lika tillgänglighet till social- och hälsovårdstjänster består av fysisk, ekonomisk, kunskapsmässig, färdighetsmässig och attitydmässig tillgänglighet. Tillgängligheten påverkas bland annat av avståndet mellan tjänsten och kundens bostadsort, kundens möjligheter att förflytta sig, tillgängligheten i den byggda miljön, klientavgifterna, tillgången till information, det språk som tjänsten ges på, möjligheten att använda e-kanaler och digitala tjänster, förtroendet för yrkesutbildade personerAvaa uuden ikkunan sivulle yrkesutbildade personer inom socialvården samt hälso- och sjukvården och förtroendet för att hjälp fås, ärendena kan skötas tryggt och alla behandlas lika.
  • Bedömningen av lika tillgänglighet till social- och hälsovårdstjänster hänför sig särskilt till att faktisk likabehandling uppnås.

Tekniset lisätiedot

Sisällöstä vastaa
  • Kela
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen tiha-tuki@kela.fi