qualifications level
Concept · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Valid
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c305Terms
- Preferred term, Valid
- Preferred term, Valid
- Synonym, Valid
- Preferred term, Valid
Definition
- luokka, jollaisiin tutkinnotLink opens a new window to tutkinnot jaotellaan niiden edellyttämän tai tuottaman osaamisen perusteella
Note
- Suomessa tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys rakentuu eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) pohjalle. Viitekehyksen ja tutkinnon vaativuustasojen tarkoituksena on lisätä tutkintojen kansainvälistä vertailtavuutta. Viitekehyksen mukaan kuhunkin tutkinnon vaativuustasoon liittyvä osaaminen ilmaistaan tietoina, taitoina ja pätevyyksinä.
- Viitekehyksen mukaisia tutkinnon vaativuustasoja on kahdeksan. Esimerkiksi perusopetuksenLink opens a new window to perusopetuksen oppimääräLink opens a new window to oppimäärä sijoittuu tasolle 2, ylioppilastutkintoLink opens a new window to ylioppilastutkinto, lukiokoulutuksenLink opens a new window to lukiokoulutuksen oppimäärä, ammatilliset perustutkinnotLink opens a new window to ammatilliset perustutkinnot ja ammattitutkinnotLink opens a new window to ammattitutkinnot sijoittuvat tasolle 4, erikoisammattitutkinnotLink opens a new window to erikoisammattitutkinnot tasolle 5, ammattikorkeakoulututkinnotLink opens a new window to ammattikorkeakoulututkinnot ja alemmat korkeakoulututkinnotLink opens a new window to alemmat korkeakoulututkinnot tasolle 6, ylemmät korkeakoulututkinnotLink opens a new window to ylemmät korkeakoulututkinnot tasolle 7 ja korkeakoulujen (1)Link opens a new window to korkeakoulujen (1) jatkotutkinnotLink opens a new window to jatkotutkinnot tasolle 8.
- Käsitteen tunnus: c305
- Käsitejärjestelmäkaavio: Koulutustarjonta ja opetustarjontaLink opens a new window to Koulutustarjonta ja opetustarjonta
Additional technical information
Organization
- Ministry of Education and Culture
Created at
Modified at
You can give feedback on the concept to the responsible organization of the vocabulary.Give feedback on the conceptOpen a new email to oksa-palaute@postit.csc.fi