group for children with special educational needs
Concept · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Valid
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c1893Terms
- Preferred term, Valid
- Preferred term, Valid
- Preferred term, Valid
- Synonym, Valid
- Synonym, Valid
- Non-recommended synonym, Valid
Definition
Note
- Erityisryhmässä kaikilla lapsilla on määritelty tuen tarve ja he saavat kokoaikaista erityisopetustaLink opens a new window to erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajaltaLink opens a new window to varhaiskasvatuksen erityisopettajalta.
- group for children with special educational needs: Suomen tulkinta erityisryhmään pääsyn perusteista poikkeaa joistakin kansainvälisistä tulkinnoista. Suomessa erityisryhmään pääsyn perusteina ovat oppimisenLink opens a new window to oppimisen ja kehityksen vaikeudet. Suomessa esimerkiksi lapsen suomen tai ruotsin kielen taidon puute tai se, että lapsi kuuluu haavoittuvassa asemassa olevaan ryhmään, ei itsessään ole peruste erityisryhmään sijoittamiselle.
- special-sanan käytöstä: YK:n syrjimättömän kielen opas UN Disability-Inclusive Communications GuidelinesLink opens a new window to UN Disability-Inclusive Communications Guidelines suosittelee, että henkilöön viittaavan special-sanan käytöstä luovutaan. YK:n Geneven maatoimisto tarkentaa omissa ohjeissaan ( Disability-Inclusive Language GuidelinesLink opens a new window to Disability-Inclusive Language Guidelines ), että special-sanan käytöstä luovutaan myös esimerkiksi opetusryhmien nimissä. Opetus- ja koulutussanaston kolmas laitos sisältää edelleen näissä suosituksissa vältettävinä pidettyjä ilmaisuja. Suositukset otetaan huomioon jatkotyössä.
- Käsitteen tunnus: c1893
- Käsitejärjestelmäkaavio: Varhaiskasvatustoimijat ja varhaiskasvatuksen toimipaikatLink opens a new window to Varhaiskasvatustoimijat ja varhaiskasvatuksen toimipaikat
Additional technical information
Organization
- Ministry of Education and Culture
Created at
Modified at
You can give feedback on the concept to the responsible organization of the vocabulary.Give feedback on the conceptOpen a new email to oksa-palaute@postit.csc.fi