Navigated to
Go directly to contents.

transparency in risk management

Concept · VAHTI glossary on risk management in the digital operating environment · Valid
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/digiriski/concept-28

Terms

  • Preferred term, Valid
  • Preferred term, Valid
  • Preferred term, Valid
Definition
  • riskienhallinnan arvioinnin mahdollistaminen sidosryhmille ja sisäisille toimijoille siten, että siihen liittyvät tiedot välitetään niiltä osin, kuin tietojen välittäminen ei itsessään tuota merkittäviä riskejä
  • att göra riskhanteringsbedömning möjlig för intressentgrupper och interna aktörer så att information om riskhanteringen förmedlas till de delar som förmedlingen av informationen i sig inte medför betydande risker
  • enabling the assessment of risk management for stakeholders and internal actors in such a way that related information is passed on to the extent that this does not in itself produce significant risks
Note
  • Läpinäkyvyys on osa toiminnan vastuullisuutta, minkä lisäksi se edistää tiedon hyödyntämistä itseohjautuvasti eri osissa ekosysteemiä mm. häiriöiden ennakointiin, mikä puolestaan pienentää ketjuuntuneita ja verkottuneita riskejä. Läpinäkyvyyttä riskienhallinnassa voidaan toteuttaa eri toimijoille yhteistyön luonteesta riippuen säännöllisenä raportointina tai tilanteen niin vaatiessa. Riskienhallinnan periaatteita, kattavuutta, päätöksentekoprosessia ja vaikutusmahdollisuuksia voidaan usein avata yleisellä tasolla julkisestikin. Organisaation läpinäkyvyydessä eri toimijoiden suuntaan voi olla suuriakin eroja: toisille sidosryhmille riittävät yleisluontoiset julkaisut, kun taas toisille avataan kahdenvälisessä viestinnässä syvällisesti yhteistyön kannalta relevantteja riskejä ja riskienhallintatoimenpiteitä. Kullakin sidosryhmällä on omanlaisensa riskikäsitykset, joiden pohjalta ne kaipaavat erilaisia tietoja varmistuakseen siitä, että niihin vaikuttavat riskit tulevat käsitellyksi hyväksyttävällä tavalla. Vastaamalla sidosryhmien tiedontarpeisiin vältytään päällekkäisiltä riskienhallintatoimilta, luottamuspulalta ja mainehaitoilta.
  • Transparens är en del av verksamhetens ansvarsfullhet och främjar dessutom utnyttjandet av information på ett självstyrande sätt i olika delar av ekosystemet bl.a. för att förutse störningar, vilket i sin tur minskar de överförda riskerna och riskerna med nätverkslik spridning. Transparens i riskhanteringen kan beroende på samarbetets karaktär genomföras som regelbunden rapportering för olika aktörer eller om situationen så kräver. Riskhanteringens principer, omfattning, beslutsprocess och påverkningsmöjligheter kan ofta öppnas på en allmän nivå även offentligt. Det kan finnas stora skillnader i transparensen i organisationen mellan olika aktörer: För vissa intressentgrupper räcker det med allmänna publikationer, medan man vid kommunikationen mellan två parter på djupet öppnar upp för andra risker och riskhanteringsåtgärder som är relevanta för samarbetet. Varje intressentgrupp har sina egna riskuppfattningar, utifrån vilka de behöver olika slags information för att säkerställa att de risker som påverkar dem behandlas på ett godtagbart sätt. Genom att svara på intressentgruppernas informationsbehov undviker man överlappande riskhanteringsåtgärder, brist på förtroende och negativa följder för anseendet.
  • Transparency is part of the responsibility of operations, and it also promotes self-directed use of information in different parts of the ecosystem, for example, for predicting disruptions, which in turn reduces concatenated and networked risks. Transparency in risk management can be implemented for different actors, depending on the nature of the cooperation, as regular reporting or when required by the situation. Risk management principles, coverage, decision-making process and opportunities for influence can often be described at a general level, even publicly. There can be great differences in an organisation’s transparency towards different actors. For some stakeholder groups, general publications will suffice, while for others, risks and risk management measures relevant to cooperation are described in depth in bilateral communication. Each stakeholder group has its own risk conceptions, on the basis of which they need different information in order to make sure that the risks affecting them will be handled in an acceptable way. By responding to the information needs of stakeholder groups, all involved can avoid overlapping risk management measures, lack of trust and damage to reputation.

Additional technical information

Organization
  • Digital and Population Data Services Agency
Created at
Modified at
You can give feedback on the concept to the responsible organization of the vocabulary.Give feedback on the conceptOpen a new email to digiturva@dvv.fi