Navigated to
Go directly to contents.

Ihmislähtöisen palveluverkkosuunnittelun (IPVS) sanasto (DigiPAVe-hanke)

Terminological vocabulary ·Draft

Go directly to search results.

Filter list

Terminology concepts

No filters

ConceptDraft

ikä, jonka alittavilta henkilöiltä rajataan osallisuutta tai oikeuksia (fi)

ConceptDraft

tuotteen tai palvelun olemassa oleva tai potentiaalinen vastaanottaja tai käyttäjä
(fi)

ConceptDraft

entiteetille määritelty asiakkaiden enimmäismäärä (fi)

ConceptDraft

toimintatapa, jossa palvelunantaja näkee asiakkaan yksilönä ja aktiivisena toimijana, organisoi toimintansa asiakkaan tarpeista ja voimavaroista käsin ja mahdollistaa sen, että asiakas voi vuorovaikuttaa palvelunantajan kanssa tasavertaisena kumppanina (fi)

ConceptDraft

joukko asiakkaita, jota yhdistää samankaltainen palveluntarve (fi)

ConceptDraft

asiakasryhmä, joka määrittyy kaikkien asiakas- ja palvelutietojen leikkauksena (fi)

ConceptDraft

palveluiden määrittämisen ja luokittelun tarpeisiin vastaava asiakkaan ominaisuuksia kuvaava tietue (fi)

ConceptDraft

asiakkaiden ja palvelunantajien välisten suhteiden hallintaa määritellyn menetelmän varassa (fi)

ConceptDraft

ajantasainen dynaamisesti päivittyvä näkymä tietoon tietyllä aihealueella (fi)

ConceptDraft

ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on alkanut (fi)

ConceptDraft

ajanhetki, jolloin entiteetin olemassaolo on päättynyt pysyvästi (fi)

ConceptDraft

entiteetin olemassaolon määrittävä yhtenäinen ajanjakso (fi)

ConceptIncomplete

propri; jonkin entiteetin ihmisluettava nimi (fi)

ConceptSuggested

valitulla protokollalla ja topologialla määritelty osoite jonka kohde voidaan tavoittaa ilman fyysistä kontaktia (fi)

ConceptDraft

palvelu joka on toteutettavissa ilman asiakkaan ja palveluntoteuttajan fyysistä kohtaamista (fi)

ConceptSuggested

kiinteä tai aineeton kohde jonka jokin toimija omistaa tai jota se hallinnoi (fi)

ConceptSuggested

lapsiluvun odote eli lapsimäärä, jonka naiset keskimäärin saavat elinaikanaan (fi)

ConceptDraft

toimija joka on ihminen (fi)

ConceptDraft

kohteelle määritelty henkilöiden enimmäismäärä (fi)

ConceptDraft

ihmisen asettaminen toiminnan keskiöön ja ihmisen tilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen (fi)

ConceptDraft

henkilön osallisuuden tai oikeuksien käyttöä koskeva ikään perustuva rajoite (fi)

ConceptDraft

palvelutarpeen ja palvelutarjooman osuminen yhteen tai sovittaminen yhteen (fi)

ConceptDraft

kuntalaisten ennustetut palvelutarpeet kokonaisuudessaan (fi)

ConceptSuggested

kuolleiden määrä suhteessa keskiväkilukuun (fi)

ConceptSuggested

organisaation taso tai kohde jolle kustannuksia kohdennetaan tai jolla niitä seurataan (fi)

ConceptDraft

kyky toimia tarkoituksenmukaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan (fi)

ConceptDraft

organisaation palvelupaikkaan ohjaava osoite (fi)

ConceptDraft

palvelun, ympäristön tai esineen helppokäyttöisyys tietyn tavoitteen saavuttamiseksi (fi)

ConceptDraft

kapasiteetin ja toteutuneen tuotannon tai käytön suhde (fi)

ConceptDraft

hallintakohteen käytössäolon tila luokituksen mukaisella arvolla ilmaistuna (fi)

ConceptSuggested

palvelu joka toteutetaan vakinaisen fyysisen palvelupaikan sijaan esimerkiksi yksilöllisesti jokaisen asiakkaan kotona tai tilannekohtaisesti sovitussa paikassa (fi)

ConceptSuggested

alueelta tai alueelle muuttavien ihmisten määrä (fi)

ConceptDraft

MyData, henkilötietojen ihmiskeskeisen käsittelyn, hyödyntämisen ja hallinnan periaatteet ja toimintamalli (fi)

ConceptDraft

entiteetin sisäistä olemusta tai sen olemukseen kiinteästi liittyviä ulkoisia suhteita tietyssä kontekstissa kuvaava tieto tai tietue (fi)

ConceptDraft

Operatiivisella tasolla tarkoitetaan toteutuksen, toiminnan ja palvelutuotannon tasoa. Operatiivisen tason ajallinen ulottuvuus on tyypillisesti lyhyt (0–1 v.). (fi)

ConceptDraft

tiettyä tarkoitusta ja toimintaa varten perustettu toimijoiden muodostama yhteenliittymä (fi)

ConceptDraft

tietyn kohteen sijainnin osoittavien tietojen kokonaisuus (fi)

ConceptDraft

kommentti tai arvio, joka tukee kohteen kehittymistä tai kehittämistä (fi)

ConceptDraft

asiakas joka vastaanottaa tai hyödyntää palvelutarvettaan vastaavaa tarjottua palvelua (fi)

ConceptDraft

organisoidun toiminnan tuloksena syntyvä aineeton hyödyke tai aineettoman ja aineellisen hyödykkeen yhdistelmä asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseksi
Esimerkiksi perusopetuspalvelut ja varhaiskasvatuspalvelut (fi)

ConceptDraft

Palvelujen hallinnan tehtävänä on kehittää systemaattisesti palveluita asiakastarvetta vastaaviksi, päättää palvelujen järjestämisen mallista ja sen eri osa-alueiden optimoinnista ja kokonaisuuden hallinnasta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen saa keskeiset lähtötietonsa asiakkuuksien hallinnalta ja ohjausprosesseilta. Palvelujen hallinta ja kehittäminen perustuu kunnan strategiassa valittuihin periaatteisiin. (fi)

ConceptDraft

palvelujen hallinnassa tapahtuva asiakasryhmätiedon perusteella tehtävä palveluverkkosuunnittelun organisointi ja ennakointi (fi)

ConceptDraft

tiedot palvelujen käytön määrästä ja ajankohdasta asiakaskohtaisesti (fi)

ConceptDraft

palvelun toteuttamisen tapa (fi)

ConceptDraft

arvio palvelukanavien palvelukapasiteetin tulevasta määrästä ja niiden riittävyydestä (fi)

ConceptDraft

suunnittelu, jonka tavoitteena on palvelujen tuotannon ja ennustetun kysynnän mahdollisimman hyvä kohtaanto palveluiden tuotannon määrää säätelemällä (fi)

ConceptDraft

palvelukanavien mahdollistaman palvelukapasiteetin tarkastelu (fi)

ConceptDraft

toisiaan seuraavista palveluista koostuva sarja, jossa edellinen on välttämätön seuraavan toteutumiseksi (fi)

ConceptDraft

määrittelee palveluiden ominaisuudet ja muut tärkeät seikat kokonaisuudessaan (fi)