maksutta käyttöön saatu resurssi
Käsite · Valtionavustustoiminnan sanasto, 2. laajennettu laitos · Voimassa oleva
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/vasanasto/c217Termit
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
Määritelmä
- resurssiAvaa uuden ikkunan sivulle resurssi, joka on kohdistettu valtionavustuksella rahoitettavaan toimintaanAvaa uuden ikkunan sivulle valtionavustuksella rahoitettavaan toimintaan tai hankkeeseen ja josta valtionavustuksen saajaAvaa uuden ikkunan sivulle valtionavustuksen saaja ei luovuta rahallista tai muuta vastiketta
- resursAvaa uuden ikkunan sivulle resurs som har riktats till en statsunderstödd verksamhetAvaa uuden ikkunan sivulle statsunderstödd verksamhet eller ett statsunderstött projekt, för vilken mottagaren av statsunderstödAvaa uuden ikkunan sivulle mottagaren av statsunderstöd inte överlåter en motprestation i pengar och inte heller någon annan motprestation
- resourceAvaa uuden ikkunan sivulle resource which is allocated to a project or activity financed by a government grantAvaa uuden ikkunan sivulle activity financed by a government grant and for which the government grant recipientAvaa uuden ikkunan sivulle government grant recipient does not provide financial or other consideration
Huomautus
- Käsitekaaviot: Rahoitus ja resurssien arvoAvaa uuden ikkunan sivulle Rahoitus ja resurssien arvo ja ResurssejaAvaa uuden ikkunan sivulle Resursseja
- Termeistä: EU:n varainhoitoasetuksessa (EU 2018/1046) ja joissakin kansallisissa säädöksissä viitataan luontoissuoritus-termillä (sv: bidrag in natura, naturaprestation, en: in-kind contribution) muihin kuin rahallisiin resursseihinAvaa uuden ikkunan sivulle resursseihin, joita kolmannet osapuolet asettavat maksutta avustuksen saajan käyttöön. Luontoissuoritus-termiä ei kuitenkaan suositeta käytettäväksi kansallisten valtionavustustenAvaa uuden ikkunan sivulle valtionavustusten yhteydessä, koska se liittyy muissa yhteyksissä kuin EU-rahoituksessa vastikkeelliseen toimintaan eikä vastikkeettomaan.
- ValtionapuviranomainenAvaa uuden ikkunan sivulle Valtionapuviranomainen voi hyödyntää esimerkiksi tietoa valtionavustuksen hakijanAvaa uuden ikkunan sivulle valtionavustuksen hakijan maksutta käyttöön saaduista resursseista silloin, kun se valmistelee valtionavustuspäätöstäAvaa uuden ikkunan sivulle valtionavustuspäätöstä ja arvioi hakijan mahdollisuuksia toteuttaa suunnittelemaansa toimintaa.
- Maksutta käyttöön saadusta resurssista ei aiheudu kirjauksia valtionavustuksen saajan kirjanpitoon, mutta siitä voi aiheutua kirjauksia resurssin luovuttajan kirjanpitoon. Maksutta käyttöön saadusta resurssista itsestään ei aiheudu kustannuksiaAvaa uuden ikkunan sivulle kustannuksia valtionavustuksen saajalle, mutta kyseisen resurssin käytön yhteydessä voi syntyä tälle muita kustannuksia. Esimerkiksi vapaaehtoisen työpanos on maksutta käyttöön saatu resurssi mutta vapaaehtoiselle hankitut talkootarjoilut ovat maksullisia resurssejaAvaa uuden ikkunan sivulle maksullisia resursseja.
- Maksutta käyttöön saatu resurssi voi olla esimerkiksi vapaaehtoisenAvaa uuden ikkunan sivulle vapaaehtoisen työpanosAvaa uuden ikkunan sivulle työpanos toimintaan tai hankkeeseenAvaa uuden ikkunan sivulle hankkeeseen. Se voi olla myös valtionavustuksen saajalle annettu oikeus käyttää maksutta laitteita tai tiloja.
- Begreppsdiagram: Finansiering och resursers värdeAvaa uuden ikkunan sivulle Finansiering och resursers värde och ResurserAvaa uuden ikkunan sivulle Resurser
- Om termerna: I EU:s förordning om finansiella regler (EU 2018/1046) och i en del nationella författningar hänvisar man med termen bidrag in natura eller naturaprestation (fi: luontoissuoritus, en: in-kind contribution) till andra än monetära resurserAvaa uuden ikkunan sivulle resurser som tredje parter ger gratis till mottagaren av understöd. Det rekommenderas dock att termen naturaprestation inte används i samband med nationella statsunderstödAvaa uuden ikkunan sivulle statsunderstöd, eftersom den i andra sammanhang än EU-finansiering anknyter till verksamhet mot motprestation och inte till verksamhet utan motprestation.
- StatsbidragsmyndighetenAvaa uuden ikkunan sivulle Statsbidragsmyndigheten kan utnyttja till exempel information om resurser som är kostnadsfria för mottagaren som den som ansöker om statsunderstödAvaa uuden ikkunan sivulle den som ansöker om statsunderstöd har fått när myndigheten bereder ett statsunderstödsbeslutAvaa uuden ikkunan sivulle statsunderstödsbeslut och utvärderar sökandens möjligheter att genomföra den planerade verksamheten.
- En resurs som är kostnadsfri för mottagaren orsakar inga registreringar i bokföringen för mottagaren av statsunderstöd, men den kan orsaka registreringar i bokföringen för den som överlåter resursen. En resurs som är kostnadsfri för mottagaren orsakar i sig inga kostnader (2)Avaa uuden ikkunan sivulle kostnader (2) för mottagaren av statsunderstöd, men användningen av resursen i fråga kan orsaka kostnader. Till exempel en frivilligarbetares arbetsinsats är en resurs som är kostnadsfri för mottagaren, medan servering som ordnas för frivilligarbetaren är en resurs som kostarAvaa uuden ikkunan sivulle resurs som kostar.
- En resurs som är kostnadsfri för mottagaren kan vara till exempel en frivilligarbetaresAvaa uuden ikkunan sivulle frivilligarbetares arbetsinsatsAvaa uuden ikkunan sivulle arbetsinsats i verksamheten eller projektetAvaa uuden ikkunan sivulle projektet. Den kan också vara en rättighet som getts till mottagaren av statsunderstöd att använda apparater eller lokaler gratis.
- Concept diagrams: Financing and value of resourcesAvaa uuden ikkunan sivulle Financing and value of resources and ResourcesAvaa uuden ikkunan sivulle Resources
- Term note: In the Financial Regulation (EU) 2018/1046 and in some national provisions, 'in-kind contribution' (fi: luontoissuoritus, sv: bidrag in natura, naturaprestation) means "non-financial resources made available free of charge by third parties to a beneficiary". However, 'in-kind contribution' should not be used in the context of national discretionary government grantsAvaa uuden ikkunan sivulle discretionary government grants because in contexts other than EU funding it relates to resources provided for consideration rather than those without consideration.
- For example, a government grant authorityAvaa uuden ikkunan sivulle government grant authority may rely on information on the resources made available without payment to the government grant applicantAvaa uuden ikkunan sivulle government grant applicant when preparing the government grant decisionAvaa uuden ikkunan sivulle government grant decision and assessing the applicant's ability to carry out its planned activities.
- Resources made available without payment do not result in account entries for the government grant recipient, but they may result in entries in the accounts of the party providing the resource. The government grant recipient does not incur costsAvaa uuden ikkunan sivulle costs in terms of the resources made available without payment, but it may incur other costs by using the resource. For example, a volunteer's labour input is a resource made available without payment, while food and drink offered to the volunteers are a resource made available for paymentAvaa uuden ikkunan sivulle resource made available for payment.
- For example, a resource made available without payment may refer to the labour inputAvaa uuden ikkunan sivulle labour input of a volunteerAvaa uuden ikkunan sivulle volunteer working for the activity or projectAvaa uuden ikkunan sivulle project. It may also mean the government grant recipient's free access to equipment or premises.
Tekniset lisätiedot
Sisällöstä vastaa
- Valtiovarainministeriö
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen valtionavustuspalvelut@valtiokonttori.fi