Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

välillinen kustannus

Käsite · Valtionavustustoiminnan sanasto, 2. laajennettu laitos · Voimassa oleva
URI
http://uri.suomi.fi/terminology/vasanasto/c196

Termit

  • Suositettava termi, Voimassa oleva
  • Synonyymi, Voimassa oleva
  • Suositettava termi, Voimassa oleva
  • Suositettava termi, Voimassa oleva

Määritelmä

Huomautus

  • Käsitekaavio: KustannuksetAvaa uuden ikkunan sivulle Kustannukset
  • Termeistä: Jotkut toimijatAvaa uuden ikkunan sivulle toimijat ovat käyttäneet yleiskustannus-termiä (sv: allmän kostnad, en: overhead costs, overheads) joko täysin tai osittain samassa merkityksessä kuin välillinen kustannus.
  • Kustannusten suunnittelu tai seuranta perustuu kustannuslaskennan tarkoituksen mukaan sekä kirjanpitoon että muuhun talouden seurantaan, jota tehdään organisaatiossa tai hankkeessa.
  • Välilliset kustannukset ovat yleensä lyhyellä aikavälillä kiinteitä kustannuksia. Näitä aiheutuu esimerkiksi yleisistä tiloista, joita useat henkilöt käyttävät useassa eri toiminnassa. Tiloista aiheutuva kulu jaetaan esimerkiksi suhteessa käytettyyn työaikaan kaikkien tiloja käyttävien toimintojen kesken, jolloin tietylle toiminnalle osoitettu osuus on hankkeen välillinen kustannus.
  • Sellaisia kuluja, joita ei voida kohdistaa suoraan, ovat esimerkiksi yleishallinnollisissa tehtävissä työskentelevien henkilöidenAvaa uuden ikkunan sivulle henkilöiden (kuten yliopiston rehtorin) palkkakulut. Sellaisia kuluja, joita ei ole tarkoituksenmukaista kohdistaa suoraan, ovat puolestaan esimerkiksi ne kulut, jotka syntyvät organisaatiossaAvaa uuden ikkunan sivulle organisaatiossa taloushallinnon henkilöstön hoitamasta laskujen maksamisesta. Laskujen maksaminen voi liittyä kymmeniin tai jopa satoihin eri hankkeisiin eikä kunkin yksittäisen hankkeen laskuttamiseen käytetyn ajan täsmällinen seurantaAvaa uuden ikkunan sivulle seuranta ole tarkoituksenmukaista.
  • Begreppsdiagram: Kostnader (2)Avaa uuden ikkunan sivulle Kostnader (2)
  • Om termerna: En del aktörerAvaa uuden ikkunan sivulle aktörer har använt termen allmän kostnad (fi: yleiskustannus, en: overhead costs, overheads) antingen helt eller delvis i samma betydelse som indirekt kostnad.
  • Planeringen eller uppföljningen av kostnader grundar sig på syftet med kostnadsberäkningen, på bokföringen och på den övriga ekonomiska uppföljningen i en organisation eller ett projekt.
  • Indirekta kostnader är ofta fasta kostnader på kort sikt. De uppstår till exempel då flera personer använder allmänna lokaler för flera olika verksamheter. Kostnaden för lokalerna fördelas till exempel på alla de verksamheter som använder lokalerna i förhållande till den arbetstid som gått åt och då är den andel som tilldelas en viss verksamhet en indirekt kostnad för den.
  • Kostnader (1) som inte kan hänföras direkt är till exempel lönekostnader för personerAvaa uuden ikkunan sivulle personer som arbetar med allmänna administrativa uppgifter (såsom universitetsrektorer). Kostnader (1) som det inte är ändamålsenligt att hänföra direkt är till exempel de kostnader som uppkommer i en organisationAvaa uuden ikkunan sivulle organisation för att ekonomiförvaltningspersonalen betalar räkningar. Betalningen av räkningar kan ha anknytning till tiotals eller till och med hundratals olika projekt och en exakt uppföljningAvaa uuden ikkunan sivulle uppföljning av den tid som gått åt till faktureringen inom olika enskilda projekt är inte ändamålsenlig.
  • Concept diagram: CostsAvaa uuden ikkunan sivulle Costs
  • Term note: The terms 'overhead costs' or 'overheads' (fi: yleiskustannus, sv: allmän kostnad) are used by some partiesAvaa uuden ikkunan sivulle parties either fully or partially in the sense of 'indirect cost'.
  • Depending on the purpose of the cost calculation, the planning or monitoring of costs is based on both accounting and other financial monitoring carried out by the organisation or project.
  • Indirect costs usually include fixed costs in the short term. For example, these may arise from common premises, which many people use for several activities. Expense on such premises could be divided between the activities in proportion to the time they spend working in the premises. The portion allocated to each activity would then become an indirect cost of the project.
  • Expenses that cannot be attributed directly include the wage and salary costs for the personsAvaa uuden ikkunan sivulle persons performing general administrative tasks (such as a university rector). Expenses that are not appropriate for attributing directly include the cost of invoice processing by financial administration staff in the organisationAvaa uuden ikkunan sivulle organisation. The payment of invoices may relate to dozens or even hundreds of different projects and accurate monitoringAvaa uuden ikkunan sivulle monitoring of the time taken to invoice each individual project would not be appropriate.

Tekniset lisätiedot

Sisällöstä vastaa
  • Valtiovarainministeriö
Luotu
Muokattu viimeksi