henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
Käsite · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 2. laitos · Luonnos
URI
http://uri.suomi.fi/terminology/oksa/c281Termit
- Suositettava termi, Luonnos
- Synonyymi, Luonnos
Määritelmä
- erityisen tuen (1)Avaa uuden ikkunan sivulle erityisen tuen (1) päätökseen perustuva suunnitelma oppilaanAvaa uuden ikkunan sivulle oppilaan oppimiseenAvaa uuden ikkunan sivulle oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvistä tavoitteista sekä opetuksen (1)Avaa uuden ikkunan sivulle opetuksen (1) sisällöistä, tukimuodoista, pedagogisista menetelmistä ja oppimisympäristöönAvaa uuden ikkunan sivulle oppimisympäristöön liittyvistä tukitoimista
Huomautus
- Käsitekaavio:OpetussuunnitelmaAvaa uuden ikkunan sivulle Opetussuunnitelma
- Käsitteen tunnus: c281
- Ennen ammatillisesta koulutuksesta annetun lain531/2017Avaa uuden ikkunan sivulle 531/2017 voimaantuloa ammatillisen peruskoulutuksenAvaa uuden ikkunan sivulle ammatillisen peruskoulutuksen koulutuksen järjestäjänAvaa uuden ikkunan sivulle koulutuksen järjestäjän tuli erityisopetuksen toteuttamiseksi laatia opiskelijalleAvaa uuden ikkunan sivulle opiskelijalle henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS:n sisällöstä säädettiin valtioneuvoston asetuksessa ammatillisesta peruskoulutuksesta (811/1998, 8 §Avaa uuden ikkunan sivulle 811/1998, 8 §). Suunnitelma mainittiin myös laissa ammatillisesta peruskoulutuksesta (630/1998, 20 §Avaa uuden ikkunan sivulle 630/1998, 20 §). Lain513/2017Avaa uuden ikkunan sivulle 513/2017 voimaan tullessa tämän käsitteen korvasi käsite henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelmaAvaa uuden ikkunan sivulle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma.
- Perusopetuslain (628/1998, 17 §Avaa uuden ikkunan sivulle 628/1998, 17 §) mukaisesti erityistä tukea koskevan päätöksen toimeenpanemiseksi oppilaalle on laadittava henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS)). Kaikki erityistä tukea saavan oppilaan tuki kirjataan HOJKSiin. HOJKS on kirjallinen suunnitelma, jossa määritellään mm. opiskelunAvaa uuden ikkunan sivulle opiskelun erityiset painoalueet, oppilaan edistymisen seurantaAvaa uuden ikkunan sivulle seuranta ja arviointi (2)Avaa uuden ikkunan sivulle arviointi (2), oppilaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa eri tavoin, arviointitavat ja ajankohdat, oppilaan itsearviointi (2)Avaa uuden ikkunan sivulle itsearviointi (2) sekä muut pedagogiset ratkaisut, kuten joustavat ryhmittelyt, samanaikaisopetus, opetusmenetelmät, opiskelustrategiat, työskentelytavat, kommunikointitavat ja oppimateriaalitAvaa uuden ikkunan sivulle oppimateriaalit.
Tekniset lisätiedot
Sisällöstä vastaa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen oksa-palaute@postit.csc.fi